mandag 13. februar 2012

Trene til halvmaraton - uke 4 av 10

I motsetning til all mølleløpingen sist uke har de litt mildere temperaturene denne uken ført til at jeg har kommet meg mer ut.  Med gradene vippende rundt null, en sol som faktisk varmer og dager som blir lengre for hvert minutt som går, har jeg begynt å kjenne vårstemning i midten av februar. Dagene har jo blitt såpass lange at man kan løpe i dagslys helt til klokken halv seks. Det er oppmuntrende, ikke minst er det oppmuntrende at om en uke så er det lyst enda 20 minutter lengre.


Hest i sikte!

Det er deilig å komme seg ut, men km-tidene når ikke de store høydene ute om dagen. Et eksempel er fra en 16 km jeg løp på lørdag. De første kilometerne spratt jeg greit bortover snødekte veier i bra tempo, men etter fem kilometer begynte det å bli tungt. Da jeg sjekket gjennomsnittstempo på klokka viste den at jeg hadde holdt rett i underkant av fem minutter pr. kilometer. Ikke at det var fryktelig sakte, men kroppen og beina føltes som jeg hadde løpt ett halvt minutt kjappere pr km. Der og da lurte jeg rett og slett hadde blitt i dårligere form i løpet av vintern. Hadde all løpingen på mølle kun vært trening i mølleløping? Da jeg kom til et strekk med bar asfalt slo jeg disse grusomme tankene raskt fra meg. Til sammenligning med å løpe på den hardpakkede snøen var det å løpe på asfalten som å fly lavt gjennom terrenget uten anstrengelse (nesten). Jeg har riktignok piggsko, men på grunn av begrenset demping tar jeg ikke sjansen på å bruke de over 12-13 km. Dermed har jeg endt opp med å skli rundt i Adidas Salvation skoene på de siste langturene.  Resultatet er at frasparkene ikke sitter og at jeg blir sliten uten å komme framover.

Bortsett fra denne lille traumatiske vekkelsen var langturen riktig så fin. Jeg la ut 09.00, solen varmet allerede, det var vindstille, - 3 grader og nesten folketomt.


Dette er egentlig et bilde av utsikten over havet mot Hvaler
Ukens treningsøkter har gått fin, fint. Nok en uke har jeg fulgt Ryan Halls tips til punkt og prikke. Ukens intervall-økt var av en variant jeg ikke hadde forsøkt tidligere. Den tok skikkelig!

Ukens 50 km kort oppsummert:

Mandag: Intervaller. 3km i 15 km/t, 2 X 1,5 km i 16 km/t, 2 X 800 meter i 16,5 km/t. Tilsammen 11 km
Tirsdag: Restitusjonstur. 8 km utendørs i 4.50 min pr km tempo.
Onsdag: Resitusjonstur på mølle. 8 km i 12,8 km/t.
Torsdag: Moderat tempo på mølle. 1 km oppvarming, 6 km i 14,5 km/t + 1 km nedjogg.
Lørdag: Langtur 16 km. ca. 5 min pr.km.


Uke fem av ti coming up.
Bekymret for at langturer de to neste helgene utgår som følge av vinterferie og fjelltur!





 

4 kommentarer:

  1. Hei igjen, ser ut som du holder trykket oppe fram mot sesongstart.

    Intervalløkta ser tøff ut, hvor lange pauser kjørte du mellom dragene der?

    Har sentrumsløpet som min sesongstart så legger intervalløktene på litt lavere pulssjikt enn tidligere (86 - 90 % hrfmaks). Hva ligger du på i intensitet når du kjører intervallene nå?

    Mvh Christian

    SvarSlett
  2. Hei Christian,
    Så lenge jeg har mulighet holder jeg det gående.
    Jeg sjekket pulsen på dagens intervalløkt. I følge Halls program skulle dragene gjennomføres i 5-km tempo, så da gjorde jeg det: 5 x 1000m i 15 og 16 km/t. Gikk 200 meter i 6 km/t mellom hvert drag. Følte at den siste kilometeren i 16 km/t tok godt på. Pulsen peaket på 163 slag i minuttet. Selv om dette var en økt i moderat tempo til intervaller å være, synes jeg likevel dette var litt lavt (makspuls rundt 184).

    Vurderer sentrumsløpet selv, men er litt usikker på om det er litt nære opp til Gøteborgsvarvet som går 12. mai.

    SvarSlett
  3. Men hva kjørte du av pauser på økta med først 3 km, så 2x1,5 km og 2x800m? Synes den økta så bra ut.

    Chr

    SvarSlett
  4. Hei,
    I følge Hall skal man ha pause (jeg tar gåpauser i 6 km/t) i fem minutter etter 3 kilometeren og tre minutter etter 1,5km og 800m-dragene.

    Dette fulgte ikke jeg slavisk og tok tre - fire minutter pause etter 3 km og to minutter pause etter de andre dragene, sånn ca.

    Slitsom, men bra økt!

    SvarSlett