torsdag 23. februar 2012

Trene til halvmaraton - uke 5 av 10

Status uke fem: jeg løper.
I løpet av de siste 10 dagene har den lille snøen som falt i januar og februar forduftet. Gradene kryper stadig oppover gradestokken og jeg løper nesten alle økter ute bortsett fra intervaller og tempo, de kjører jeg fortsatt på mølle. Sist uke ble det bare fire økter ettersom helgen ble tilbrakt på fjellet. Likevel fikk jeg gjort unna 40 km inkludert både tempotur, intervaller og langtur. Det er bra og forhåpentligvis tilstrekkelig til å bedre formen enda ett par hakk.

Tre dager på fjellet med løpefri gjorde sannsynligvis også godt. Beina føltes i hvert fall friskere enn vanlig på tirsdag og jeg holdt bra tempo i 10 km uten å surne. Egentlig er det et lite dilemma. Når man trener fem dager i uka blir det ofte  tre - fire dager i strekk. Resultatet er at man rett og slett er litt trett i bena og ikke opplever turen som like positiv som når man er vel restituert. Samtidig er ikke 50 km veldig mange km i uka, og begynner å bli et minimum for å bedre kapasiteten. Samtidig skal jeg prise meg lykkelig for at jeg fremdeles er så godt som skadefri. Eneste skavanken jeg sliter med om dagen er en øm korsrygg etter en lei rotasjon på slalomski. Heldigvis er det en skade som blir bedre av å løpe.

Oppsummert uke 5

Mandag: Intervaller: 6 x 1000 meter + oppvarming og nedløping. Tilsammen 9 km
Tirsdag: Restitusjonstur ute: 9,7 km
Onsdag: Fri
Torsdag: Tempo, 5 km i 14,5 km/t + oppvarming og nedløping. Tilsammen 9 km
Fredag: Langtur ute. 14 km. Litt korteste laget, men super digg tur.

Så langt denne uken (uke 6 av 10) har jeg gjort unna nøyaktig 30 km. I morgen står langtur på programmet. Værmeldingen antyder solskinn og + 6 grader. Det gleder jeg meg til.

Utover det har jeg trommet sammen en god gjeng som jobber mot å arrangere et løp i Fredrikstad i løpet av sommeren. Vi har ikke de største ambisjoner i forhold til deltakelse i år, men planlegger for et profesjonelt arrangement rustet for mengder av mosjonister i alle aldre og på alle nivå. Det krever en del forberedelser, men forhåpentligvis gjennomførbart. Det gjenstår litt, men en del brikker er allerede falt på plass. I løpet av ett par uker håper jeg derfor vi kan invitere til et flunkende nytt løp her nede på Østfold Rivieraen.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar