søndag 30. september 2012

Halting i høstmørket

I dagene etter halvmaratonen i Oslo har hamstringen virkelig vist seg fra sin vemmeligste side. På mandag forsøkte jeg meg på en liten løpetur, men det ble mest halting på stive bein med skjev rygg. Dermed bar det inn på helsestudio og løfting av vekter igjen. På en eller annen merkelig måte tror jeg at jeg er i ferd med å begynne å like vektløftersporten. Egentlig hadde det vært litt fint, for overkroppen min hadde absolutt hatt godt av en innsats. Det følger mye positivt med løping, men en trent overkropp er ikke en av tingene.

Hamstring til tross har det også blitt et par økter i friluft denne uken. På en måte merker jeg at jeg savner å løpe gjennom varme sommerkvelder kun ikledd shorts og singlet, på annen side er det langt friskere ute nå. I følge flere eksperter er vel også temperaturen nå om dagen mer ideell for utholdenhetsidrett.

En ting jeg stusser på der jeg halter rundt i lange tights, trøye og jakke er derimot hvor fort årstidene skifter her i landet. Dette bildet knipset jeg rett utenfor Fredrikstad 22.august, altså for en drøy måned siden.


21 grader i vannet og lyst langt utover kvelden. Nå, en måned senere har jeg plukket fram hodelykten. Om to måneder er det jul.

Etter den lille oppturen i Oslo sist helg har jeg begynt å glede meg til nye løp. Jeg har til og med vurdert Fredrikstadmarka rundt, men da skal forholdene ligge til rette. For nå gleder jeg meg til å virkelig begynne å trene til 5 km igjen. Så snart hamstringen har blitt enda litt bedre blir det to intervalløkter, en 9 km tempotur og en litt kort langtur pr. uke + +.

Fortsatt glad løping i høstmørket. Husk refleks og snytepapir!

4 kommentarer:

  1. Jeg trente mye styrketrening før, før jeg fant gleden i løping. Så nå blir det mye mindre styrkeløft, men jeg prøver fortsatt å ha minst to dager fast i uken hvor jeg trener (relativt) tung styrke-trening. Det er så herlig å se at jeg (fremdeles) har litt muskler igjen på kroppen, som viser. Til tross for heller mye løping ;)
    Og så skal det visst være bra for kroppen også, generellt, med styrketrening. For core´en og sånt, sier de! ;)

    SvarSlett
    Svar
    1. At styrketreningen er bra for kroppen er jeg helt sikker på. Jeg tror det er bra for løpingen også, så lenge man ikke blir for tung. Skal derfor prøve å gjennomføre minst en styrkeøkt pr. uke denne høsten og vinteren. Kroppsholdningen min er i utgangspunktet ikke veldig god, og etter 15 - 16 km blir den om mulig enda dårligere. Det er ikke bra for løpesteget..

      Slett
  2. Martin - tar gjerne motiverende tips for å slepe seg til treningssenter. Har vurdert å begynne på sats i omtrent 2 år nå da jeg lider av samme skjebne. Etter at løpingen ble den eneste fysiske anstrengelsen er jeg lettere sjokkert over hvor tungt det er å flytte sofaer, skru IKEA etc...

    Men så var det alt collateral damage ved å komme seg til treningssenter...urk.

    SvarSlett
    Svar
    1. Jeg er såpass heldig å ha ikke mindre enn tre treningssentre her på Kråkerøy. Helt klin-kokkos selvfølgelig, ettersom det på langt nær er marked for så mange aktører. For meg betyr det lave priser.

      Jeg bruker treningssenteret ganske hyppig. Når det er dritt-vær og på vinteren er det lettere å ta turen, særlig for å kjøre intervaller. Da er det ikke så gæernt å slenge på 20 min styrketrening (mest overkropp). Jeg har varmet opp med 1-2 km på mølla, deretter fem- seks øvelser med vekter for så å vende tilbake til mølla. Nå skal det sies at det var skade som motiverte meg til denne alternative treningen, for det er fortsatt litt kjedelig å pumpe jern.

      Slett