søndag 3. februar 2013

Fem uker unnagjort, 9 uker til halvmaraton i Fredrikstad

Etter to late måneder på slutten av 2012 har jeg virkelig fått opp dampen i begynnelsen av 2013. Jeg merker at det å ha et konkrete mål i form av konkurranser å jobbe mot er motiverende. Jeg hadde jo også et par konkurranser i høst, men 5 km- og 3,5 km-løp pirrer ikke treningsiveren i like stor grad som halvmaraton. Resultatet blir også at forberedelsene til disse kortere løpene blir litt slumsete. Jeg vet jo godt at jeg klarer å løpe fem kilometer uten problem i et respektabelt tempo (hva som er respektabelt er relativt, men likevel). Hadde jeg virkelig anstrengt meg burde jeg kunne plukke av et lite minutt, og med det komme under 20 minutter på 5 km (og det skal jeg jammen klare i år!). For meg er det likevel halvmaraton som gjelder. Det er å senke tidene på 21,1 km som alltid er hovedmålet.

Helmaraton vurderer jeg ikke å løpe, egentlig har jeg lovet meg selv aldri å løpe det. Kanskje jeg får tid til det når barna er eldre og jeg kanskje har bedre tid til å trene, men i situasjonen jeg er nå er det uaktuelt. Det er nemlig ikke til å komme fra at det å trene er ganske egoistisk. Å holde seg i form kan man kanskje si er samfunnsnyttig ved at man unngår livsstilsykdommer, men da holder det egentlig å spise sunt, ta trappene på jobben og trene tre ganger i uka. Å løpe fem - seks i uka kan dermed ikke forklares utover at jeg synes det er morsomt...

Første mål er Fredrikstad halvmaraton 7. april. Det er faktisk bare ni små uker unna, og akkurat nå føler jeg at jeg er greit i rute. De første fire ukene av januar løp jeg i snitt rett over 40 km i uka, i tillegg har jeg i løpet av januar gjennomført jeg hele 19 små styrke økter. Siste uke løp jeg 52 km avsluttet med en liten skitur på 7 km i dag. Jeg fikk til og med gjort unna en liten langtur på mølla. 16 km med 7 innlagte fartsøkninger på 500 meter i 5 km-tempo.

Det er riktignok ikke skiføre i Fredrikstadmarka, men Skiklubben har kjøpt inn snøkanon og anlagt en sløyfe på 700 m.

Nå er det bare å fortsette i den gode steamen og krysse fingrene for at kroppen holder. I fjor hadde jeg også en god start på året med mange kilometer (til meg å være), og godt driv gjennom januar og februar, men i mars ble jeg rett og slett litt sliten og kilometertidene gikk opp i stedet for ned. Etter en uke eller to med litt redusert treningsmengde var jeg derimot back on track. Ikke vet jeg hva det kom av. Kanskje jeg hadde en liten forkjølelse som aldri gjorde det store ut av seg, eller kanskje jeg bare var litt sliten. Faren ved å følge treningsopplegg mot konkurranse er at man presser seg ut for ikke å "miste" en økt på programmet når kroppen egentlig hadde hatt behov for å slappe litt av.


Som man kan se av dette panoramabildet av Fredrikstad, er det ikke mye snø å snakke om. Det man derimot ikke kan se er isen som ligger på alle mine kjære grusveier og stier, noe som gjør sitt til at jeg snart har rekord i å løpe på mølla. Det er nesten så jeg er litt flau over å vise meg så ofte på treningsstudioet.

Uke 5 oppsummert:

Mandag: 400 m spurt intervaller i 4.00 min - 3.30 min pr. km. 10 km
Tirsdag: fri
Onsdag: 8 km langkjøring
Torsdag: 10 km tempo i halvmaratontempo 4.30 min. pr. km (13 km)
Fredag: 8 km restitusjon i 5.00 min. pr. km.
Lørdag: 16 km langtur med 7 innlagte fartsøkninger
Søndag: 7 km langrenn (holdes utenfor regnskapet)


8 kommentarer:

  1. Hei,

    Long time..

    Tror du hadde satt pris på en helmaraton. Jeg hoppet i det i fjor, og det ga minner for livet. Mange av de som stiller og gjennomfører er langt mindre trent enn deg.

    Ellers virker det som du er på god vei mot ny halvmara-pers. Er det 1:35 som er årets mål?

    Mvh,

    Christian

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Christian,
      Nei gitt, maraton ser jeg fortsatt som minst en mil for langt for at jeg skal sette pris på det. En kamerat som har løpt en del maraton sammenlignet smerten mot slutten av løpet med å føde. Det hører med til historien at kona hans som akkurat hadde født ble ganske forbannet av den sammenligningen, men likevel.

      1,35 er målet! Hva er dine mål for sesongen?

      Slett
    2. Perse på alle distanser. Jeg trener i den tro at det også er en langsom effekt som viser seg over den totale treningsperioden. Altså, nå har jeg løpt i 4 år. Tror da at selv om jeg ikke trener mer enn i fjor, vil effekten likevel bli bedre fordi jeg har lagt bak meg enda ett år med trening. True or false? Det får vi kanskje se på sentrumsløpet. Ellers håper jeg å kunne løpe en del klassikere som jeg misset på i fjor. Råskinnet, Oslos bratteste og Hytteplanmila.

      Slett
    3. Jeg har også trua på at man får effekt bare ved å holde treningsmengden relativt konstant. Samtidig tror jeg progresjonen akselererer hvis man enten øker mengden, eller identifiserer svakheter og bevisst jobber med disse. Det at jeg har begynt å pumpe jern etter hver løpeøkt er et forsøk på sistnevnte.

      Oslos bratteste og Råskinnet er tøffe greier!

      Slett
    4. Råskinnet må du prøve, hvis du ikke har løpt før. Det er rett og slett bare drit-morro, også i overført betydning..

      Slett
  2. Lykke til !
    Jeg kommer også til å gå ut i 1:35 tempo 7. april, dvs.. litt under 4:30.

    SvarSlett
    Svar
    1. .. altså litt tøffere enn 1:35 i starten, gå på en smell og havne rundt 1:35.. vondt skal det være :)

      Slett
    2. He, he. 7. april tror jeg planen blir å gå ut rolig og tenke at årets mål om å komme under 1.35, det kan jeg oppfylle f.eks i Oslo i september. Så kan jeg jo krysse fingrene for at kroppen funker i 4.30-tempo. Problemet med Fredrikstadløpet er etter min mening den psykiske påkjenningen ved at det er fire runder. Jeg mister som regel motet et lite stykke ut i runde tre. Da er det fortsatt en snau mil igjen og jeg begynner å kjede meg big-time! Likevel, 1.35 er målet!

      Lykke til Thomas!
      M

      Slett