søndag 11. desember 2011

Trening til 3000 meter gateløp - langtur

Selv om det for det meste går i intervaller og kortere tempoturer om dagen har jeg greid å lure inn en langtur også denne uken. Etter julebord på fredag og førjulsselskap i går var terskelen ganske høy i dag. Heldigvis fikk jeg sneket inn en tur mellom pepperkakebaking og julegaveshopping. Det angrer jeg ikke på. Solen hang blek i sør, men varmet tilstrekkelig til at diverse påsketurer på ski dukket opp i hukommelsen.

-2 grader, vindstille sol og frost på bakken
Egentlig overrasker det meg at jeg er så glad for fraværet av snø her på Østfoldrivieraen. Da jeg gikk på videregående hadde jeg campingvogn på Hemsedal med to kamerater i 3 år. Under studiene tilbrakte jeg en kort sesong i de franske Alpene. Jeg elsket rett og slett snø og ski, nå er det ganske annerledes. Jeg liker fortsatt å både gå og stå på ski, men finner ikke helt den samme gleden ved det som jeg gjorde tidligere.

Løpingen derimot. Sammenlignet med skikjøringen er den lettere å utføre pluss at man har konkurranseaspektet jeg ikke opplevde ofte på ski. I tillegg opplever jeg glede bare ved å lunte rundt i nabolaget.

Grusen er raskere når det er frost.

Rare greier, men det dukker alltid opp hester på mine langturer.
Målet for intervallene og tempoturene de siste månedene har først og fremst vært å løpe kjappest mulig på Nyttårsløpet i Fredrikstad (som går av stabelen på årets sist dag). Løypen måler 3,3 km og er relativt flat. Etter fem kilometeren i Strømstad i slutten av November (hvor jeg rundet 5 km på rett over 20 min) er målet å løpe 3300m på rett i overkant av 12 minutter. Om jeg klarer det avhenger av dagsform og ikke minst vær. Er det snø og slaps går det tregere, er det sprengkulde går det sikkert også tregere. Det bekymrer jeg meg lite om nå. Treningen jeg har lagt ned i høst har i alle tilfeller ført til at pulsen har gått ned og tempoet opp på langturene. Hovedmålet for treningen er jo tross alt fortsatt halvmaraton. Først 25.mars i Fredrikstad, deretter 12. mai i Gøteborg, etc, etc. Derfor har jeg forsøkt å fortsette med å løpe en langtur i uka, selv med dette temporegimet jeg har påført meg selv. I tillegg har jeg troa på at turer over 15 km er bra også for utholdenhet på mellomdistanse.


Sommerens intervallstrekning var ikke like egnet for fart i dag.
Selv om snøen uteblir ligger isen på lur, vurderer derfor enten å få Løplabbet i Fredrikstad til å skru pigger i Adizero tempoene, kjøpe Yatrax brodder, evt. kjøpe Inov, eller Icebugs.

Med kuldemaske, pigger på skoene, goretex-jakke og vintertights bør alt ligge til rette for langturer ute i månedene som kommer.

Utstyr på dagens langtur:
Sko: Adidas Adistar Salvation 3. Fantastiske sko! Mye diggere å løpe i enn Salvation 2!
Jakke: Adistar Arch Goretex. Holder varmen med superundertøy-trøye og en syltynn fleece under denne.
Bukse: Supernova børstede vintertights. Gode og varme på langturen.

Bildene i innlegget er tatt med den nye mobiltelefonen min, HTC Sensation. Positivt overrasket over kameraet, hvordan det takler motlys, oppløsning, etc.

6 kommentarer:

  1. Hei igjen,

    Alltid gøy å lese bloggen din, særlig siden jeg vel er omtrent i samme sjiktet som deg i forhold til tider etc, og nå forsøker å trene meg opp gjennom vinteren for å komme ned mot eller helst under 1:30 på halvmara, og 40 på mila. Får du fortsatt til å trene fem ganger uka?

    Lurte ellers litt på kuldemasken, hva slags type har du her og hvordan funker den?

    Mvh,

    Christian

    SvarSlett
  2. Hei Christian,
    Moro at du liker å lese bloggen! Det har blitt litt færre oppdateringer de siste ukene ettersom det er såpass langt mellom konkurransene. Som helårsløper er det likevel store og små gleder og utfordringer året rundt, og vinterhalvåret er kanskje avgjørende for prestasjonene fra og med mars.. Målet om å komme under 40min på 10km og 1.30 på halvmaraton deler jeg med deg, men jeg tror ikke det blir i 2012. Jeg vil gjøre hederlige forsøk, men tror det er mer realistisk med henholdsvis 41 - 42min på 10km og 1.37 på halvmaraen.
    Og ja,jeg trener fem ganger i uka, nesten hver uke. Tilsammen blir det mellom 40 og 50 km i uka.

    SvarSlett
  3. Glemte det med kuldemaske. Har ikke kjøpt det ennå, men har tenkt å kjøpe Airtrim's modell før Nyttårsløpet (i tilfelle sprengkulde).

    SvarSlett
  4. Virker som du har sub40 inne, når du allerede er oppe i 3:30-tempo på intervallene. Selv trener jeg meg rolig opp nå, etter å ha vært plaget med skader gjennom sensommer/høst. En god intervalløkt jeg har begynt å kjøre nå de siste ukene er 45-15, med 45 på mølla og så 15 sek pause ved at jeg står på sidene av båndet. Starter på rundt 13 km/t, og legger på 0,2 km/t for hvert drag. Har endt opp med rundt 20 drag, og da de siste rundt 17 km/t - avhengig av form. Med litt progressiv oppvarming er dette en god økt på tredemølla.

    Chr

    SvarSlett
  5. 3.30 i en km er en ting, men tror ikke jeg klarer 4 blank i ti sammenhengende kilometer riktig ennå. Blir spennende å se til våren!
    Har kjørt kortintervaller som du beskriver selv noen ganger, fungerer bra det! Føler likevel at det som tar best er sprintintervaller i bratt motbakke. F.eks 10 x 300m. Det skal visstnok være bra for steget også.

    SvarSlett
  6. Ja - fart i motbakke er vel det beste. Har en litt kjip og lang bakke rett ved hytta, som jeg brukte til intervaller i sommer. Men tror fordelen ved 45 - 15 er at du holder ut lenger. Pausene er så korte at du ikke kommer ned i puls, men du klarer likevel høy belastning lenger enn eks 4x4.
    3:30 i en kilometer midt i en intervallserie er forøvrig i overkant for meg, og jeg løp 40:45 på hytteplanmila. Så jeg tror du nærmer deg den magiske grensa.

    Chr

    SvarSlett