lørdag 31. desember 2011

Nyttårsløpet i Fredrikstad - 3400m spurt

Da er årets siste løp og mål for høstens trening gjennomført.

Passering 1 km. 
Etter nokså dårlig trening de siste to ukene har jeg vært litt bekymret for hvordan dette 3400m gateløpet ville forløpe. Når jeg i tillegg var intervjuet av NRK-radio hvor jeg slo fast at målet er å komme inn på 13-tallet  begynte jeg etter hvert å grue meg mer enn vanlig før konkurranse. Å løpe på rundt 13 minutter betød faktisk at jeg måtte løpe 3.4 kilometer sammenhengende fortere enn jeg noen gang hadde gjort. Foreløpig beste notering var jo faktisk 5.3 km i Strømstad hvor jeg holdt snitt på straks over fire minutter.

Trengsel i startfeltet
Etter to km oppvarming var det på tide å ta plass blant de 7-800 andre i startfeltet. Det var minus tre grader, men mengden mennesker gjorde at jeg holdt varmen bra de fire minuttene jeg ble stående stille og vente på startskuddet.

Startskuddet på dette nokså uhøytidelige løpet kom i form av speaker som ropte "ja da er vi i gang dere". Som jeg skulle sagt det selv.

De første 300 - 500 meterne gikk tregt med sikk-sakk løping og unnamanøvre. Deretter var det bare å finne flyten og trave det pusten holdt. Når det er minus-grader sliter jeg med vondt i svelget. Pusten går greit, men ubehaget i halsen hindrer meg å gasse på maks. Likevel synes jeg løpet gikk bra. Jeg passerte løpere jevnt og trutt første 1,7 km og enda flere siste 1,7 km. Her var det mange som hadde startet for hardt. Selv løp jeg med en ørliten negativ splitt. I forhold til at jeg hadde ganske mye sprut igjen i beina siste 500 meter lurer jeg på om jeg disponerte litt dårlig og kunne startet hardere. I alle tilfeller, jeg kom inn til tiden 13.24. Målet var å løpe under 4.00 min. pr. km. og toppfornøyd kunne jeg notere at snitt hastigheten min ble 3.56 min pr km.

I den større sammenhengen ble jeg blant de 40 beste av over 700 startende.

Utstyr
Sko for anledningen var Adidas Adios, for noen digge sko! (Har ikke fått Adios 2 ennå, men rett rundt hjørnet).

Også verdt å nevne den nye jakken, Adidas AdiViz Windstopper refleks. Den puster meget godt samtidig som den holder varmen inne og vinden og regnet ute + at den synes i mørket. Super duper på denne årstiden!

Konklusjon
Målet for intervall-eksperimentet mitt ble nådd. Jeg har høvlet av 30 sekunder av km-tiden min på tre mnd. Dermed har jeg troa på at intensiv intervall-trening faktisk funker for å få opp farten. Det svir litt, men det funker. Lykkeligvis for meg tålte knær, etc, belastningen.

Nå skal det smake med fest. På mandag er treningen til Fredrikstadløpet 25. mars 21.1 km i gang, og jeg gleder meg.

Godt Nytt år!!!



2 kommentarer:

  1. Godt nytt år og gratulerer med et kjempebra løp! Jeg var også med på Nyttårsløpet i år - en veldig hyggelig avslutning på året :)

    SvarSlett
  2. Takk for det, Astrid. Hvordan gikk det for deg?Selv har jeg ikke løpt tidligere og er positivt overrasket over hvor mange blide folk som møtte opp. Skikkelig fint arrangement er det. Ingen grunn til at det ikke skal bli en tradisjon.

    SvarSlett