mandag 28. mai 2012

Om å løpe i varmen

Forrige uke var en god treningsuke. Ingen intervalløkt riktignok, men jeg fikk i hvert fall gjennomført en god tempo og noe som lignet en langtur.

Ettersom jeg valgte å legge langturen til 12.00 lørdag måtte jeg pent holde det gående i 27.5 varmegrader og stekende sol. Det gikk overraskende greit. Caps på hodet og vann på ryggen gjorde susen. Jeg drakk litt mer enn på en vanlig treningstur og hadde da jeg kom hjem drukket over en liter og var fortsatt tørst. Underveis spiste jeg også noen druesukker tabletter med div. salter og ting og tang. Det gjorde susen, for treningsøkten gikk i litt høyere tempo enn jeg løp Gøteborgsvarvet for to uker siden (riktignok litt kortere, men 12 grader varmere).

Jeg bestemte meg for å løpe med Saucony Fastwitch 5 på langturen. Planen var å trene leggene litt ved å løpe med sko med litt lavere hæl til tå differanse. Sauconyene har 4 mm, mens f.eks. Adidas Tempoene mine har 12 mm. Jeg vet ikke om det hadde den helt store treningseffekten. I tillegg må jeg innrømme at jeg trives bedre i Adidas. Jeg synes rett og slett Adidas Mana og Adios (som er i samme vektklasse som Fastwitch) gir mye bedre løpsfølelse.

Uken som gikk, tilsammen ca 52 km fordelt på følgende økter:

Mandag: 8.17 km i 4.20 min pr. km tempo
Tirsdag: 10.43 km i 4.42 min pr. km tempo
Onsdag: fri
Torsdag: 10.61 km i 5.07 min pr. km tempo
Fredag: fri
Lørdag: 16.30 km i 4.50 min pr. km tempo
Søndag: 6.37 km i 6.27 min pr. km tempo

I dag sank temperaturene og været fra i går er plutselig fjernt. Jeg trøster meg med at det er deiligere å løpe i 15 - 16 grader enn nærmere 30 (selv om jeg digget varmen så lenge den hang over oss).

8 km ut i helgens langtur. Gradestokken viste 27.5 grader og deilig med litt skygge
11 km og ett hopp i havet fristet enormt, men ettersom vi skulle ut og bade da jeg kom hjem lot jeg det være.





2 kommentarer:

  1. Hva slags caps bruker du? Jeg har prøvd Asics, Nike, Newline, Under Armor - men får samme problem med alle. Etter en stund setter svettinga igang, og da trekker den inn i skyggen, og begynner å dryppe. Med den ekstreme fartsvinden er det nesten som å løpe i regn - bra irriterende :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Birger,
      Jeg har to stk. En 2XU og en Nike Featherlight dri-fit cap. Personlig synes jeg Nike capen sitter best på hodet ettersom den er litt større.

      Problemet med svette i capsens skygge har jeg ikke opplevd, så der er jeg blank. Svette som renner fra panna og ned i øynene derimot..

      Pga. planleggingsdag på skolen var jeg hjemme med datteren i dag. Vi trengte noe utstyr og tok en tur opp til XXL. Halv pris på 2XU tights (korte og lange). Nevner det ettersom du bor i området. De tightsene er jo ganske ok.

      Slett