torsdag 14. juli 2011

Erfaringer Adidas Adizero Aegis 2

Mine første lettvektssko var Adidas Adistar Tempo. Jeg er fortsatt svært glad i Tempoene, men først og fremst som treningssko for nettopp tempotrening.

Da jeg ladet opp til mitt første halvmaraton i våres bestemte jeg meg derfor for å gå til anskaffelse av et par sko som veide mindre, hadde en mer racingaktig løpsfølelse og med et støtte for overpronasjon.

Etter omfattende research falt valget på Adidas Adistar Aegis 2.
Aegis 2
Aegisene har fått svært gode kritikker jevnt over og er kåret til best i test i flere magasiner. Forventningen til disse skoene var derfor stor da jeg i begynnelsen av mars snørte de på meg for en første test tur på tredemølla. Ettersom Adidas Tempoene var en smule små hadde jeg gått opp en halv størrelse på Aegisene, i tillegg hadde jeg fått med meg at sko til konkurranse bør være romslige i tåboksen (ca. en fingerbredd mellom lengste tå og skotupp).

Mitt første inntrykk av skoene var at de var lysende grønne og derfor kule, de var lette og løpsfølelsen var super. På den negative siden følte jeg at jeg skled i skoene. Jeg fikk dem rett og slett ikke til å omslutte foten. Hadde jeg kjøpt for store sko?

Etter 10 km på mølla var jeg ikke overbevist. Jeg hadde til og med fått litt vondt i knærne. Med det ble Adidas Adistar Aegisene plassert langt inne i skapet - inntil nylig. 

Løpsfølelse:
Etter å ha kjøpt ett par litt tykkere sokker enn jeg pleier å løpe med, kom jeg nemlig til å huske skoene der bakerst i skapet. Kanskje de tykke sokkene ville gjøre susen - og det gjorde de, delvis. Skoene satt mye bedre, men skoene var fortsatt litt harde for knærne. Likevel har jeg i det siste brukt skoene stadig oftere, og på lengre og lengre turer. Underveis har skoene blitt bedre og bedre og begynner å nærme seg favoritter. Skoene føles nemlig raske, kontakten med underlaget er meget god og smertene i knærne har forsvunnet. I tillegg sitter skoene mye bedre på foten selv uten tykke sokker.

Etter å ha lest litt mer om skoene har jeg funnet at flere har opplevd at disse skoene må løpes inn mer enn vanlig. Grunnen er at skummet i sålen brytes ned/ mykes etter en tids bruk. Det kan vise seg å være vel anvendt tid, for skoene er faktisk meget gode.

Fast demping og såler som sitter godt på asfalt.


Jeg har nok kjøpt skoene et halvt nummer for store. Med det har jeg lært at sko fra samme leverandør ikke nødvendigvis er like store selv om de er i samme nummerstørrelse. Dette fant jeg ut etter å ha sjekket ut Running warehouse og deres Shoefitr-funksjon.

Konklusjon:
 I forhold til Adidas Tempo 4 føles de fastere i sålen, raskere, men en smule mindre stabile (fortsatt tilstrekkelig stabile for oss som overpronerer noe). I forhold til Adidas Adistar Mana 5 er de godt dempet og litt tyngre.
Adidas Adistar Aegis 2 er meget gode sko for trening og langdistanse konkurranse. Jeg vurderer å kjøpe ett par i en halv størrelse mindre!



Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar