torsdag 7. juli 2011

Forberedelser 10 km konkurranse - Strømstadmilen 2011

Når det nærmer seg konkurranse får jeg et tvangsaktig og usunt forhold til yr.no. Flere ganger om dagen sjekker jeg prognosene og vurderer hvordan været som er meldt kan spille inn på mine prestasjoner og hvilket utstyr jeg skal gå for.

Været for Strømstad 9.juli er foreløpig varslet delvis skyet, 21 grader og flau bris. I utgangspunktet fine forhold. Men hva om delvis skyet betyr stekende sol i 45 minutter fra 16.00 - 16.45, og hva om det nettopp har regnet og luftfuktigheten gjøre at man svetter bare man står stille? Er det best å løpe med kort tights, eller shorts når det regner? etc. Bagatellene står med andre ord i kø.

Denne uken har jeg hittil løpt to økter, en 8 km fartslek, og en 7 km tempo. I morgen vil jeg enten løpe gjennom løypa i Strømstad,  eller  ta en rolig tur med innlagte intervalldrag på stiene ved hytta. Mulig at jeg skulle byttet ut fartslek og tempo med roligere økter for å prikke inn formen i forhold til å oppnå såkalt "superkompensasjon", men bena virker fine, så jeg lar det stå til.

Jeg gleder meg i alle tilfeller til løp. I fjor var det over 1000 deltakere og god stemning langs løypa, så dette blir sikkert gøy!

Utstyr jeg planlegger å bruke (litt væravhengig):
Sko: Adidas Adizero Mana 5
Klær: Nike SS sleeveless top (singlet), Saucony splitshorts.

Har virkelig fått sansen for å løpe med shorts om dagen, virker på en måte så mye lettere enn korte tights..

3 kommentarer:

  1. Hei, bra blogg! Hvordan gikk det i Strømstad?

    SvarSlett
  2. Hei Marit, hyggelig at du liker bloggen!
    Strømstadmilen gikk jo egentlig bra,jeg nådde tross alt målet mitt for dagen. Likevel er jeg ikke helt fornøyd. Jeg har trent en del i varmt vær, men ikke løpt konkurranse i slik varme tidligere. Løypa var jo litt tung, men det var ikke akkurat motbakkeløp, så skulle ønske jeg hadde satt et litt mer ambisiøst mål og presset meg selv litt hardere underveis. Noen ganger lurer jeg på om jeg hadde fått bedre tider uten Garmin-klokka. I stedet for å lytte til kroppen løper jeg nesten utelukkende etter hva displayet på klokka viser i.fht. tempo.

    Løp du Strømstadmilen? Evt. hvordan gikk det?

    Mvh.
    Martin

    SvarSlett
  3. Gratulerer med bra gjennomført! Jeg er ikke helt fornøyd (målet var å nærme seg persen fra Sentrumsløpet, men jeg kom inn nesten 3 min etter), selv om jeg kanskje burde være det mtp varme, høydeprofil etc. Tror kanskje litt av mitt problem også var at jeg så for mye på Garmin-klokka i stedet for å la kroppen bestemme litt. Og så skulle jeg hatt musikk da...

    SvarSlett