søndag 18. september 2011

Forberedelser halvmaraton - Oslo 2011

Siste treningsuke er tilbakelagt. Herfra og inn er det vedlikehold og visstnok å spenne i musklene som gjelder. Vedlikeholdet skal ivaretas gjennom to svært rolige 7 - 10km. Spenning av musklene skal skje gjennom en kort intervalløkt på tirsdag og en superkort intervalløkt på lørdag (4x400m). Deretter er det bare å be til Gud om oppholdsvær, lite vind og en temperatur mellom 13 og 15 grader på søndag. 13 - 15 grader skal visstnok være optimal løpetemperatur for langdistanse. Jeg løp en 18 km på lørdag morgen. Gradestokken beveget seg da rundt 13 grader, i og for seg super luft, men jeg sliter med at jeg blir kald på hendene. Nå har jeg derfor gått til innkjøp av ett par Craft løpehansker. Jeg hadde jo ett par hansker fra før, men det var egentlig skihansker, og dermed var kjøpet av Craft hanskene rettferdiggjort. Poenget er i hvert fall at jeg får følelsen av å fryse intenst i hele overkroppen når jeg fryser på hendene. Vil derfor følge Ingrid Kristiansens eksempel gjennom årene og løpe med hansker i Oslo førstkommende søndag.



Dei varme hendene..

Ukens trening har funket bra, og jeg begynner nesten å glede meg mer enn jeg gruer meg til 21 km gjennom Oslos støvete gater. Etter å ha beveget meg daglig mellom Torshov og Regjeringskvartalet gjennom åtte år, er det til slutt støvet jeg husker.

Ukens trening har forløpt som følger:

Tirsdag: intervaller 4x  km, tilsammen 8 km
Onsdag: tempo 2x 4km i 4.20 min pr km tempo, tilsammen ca. 8km
Torsdag: rolig restitusjonstur i 5.20 min pr km, ca. 8km
Lørdag: Langtur i 5.00 min pr. km. 18 km.

Jeg var litt i tvil om jeg skulle legge inn langtur denne uken. Etter å ha lest meg opp på treningsprogrammene for halvmaraton er rådet at man bør unngå såpass lange økter uken før konkurranse. Forhåpentligvis har jeg ikke brutt ned mer enn jeg har bygget opp. I forhold til å føle meg godt forberedt var det i hvert fall gull verdt.

Været lørdag morgen var 12 grader, krisp luft, sol og nærmest vindstille. Klokken 09.00 dasset jeg avgårde med en løpekamerat som skal løpe 42km i Oslo til søndag. Vi løp de første 11 km i pratetempo og pratet naturlig nok mest om nettopp det å løpe. Løypen jeg hadde lagt opp gikk 50/50 asfalt og grusvei. Egentlig føler jeg meg ganske ensom om å foretrekke asfalt, men det gjør jeg altså. Etter litt over 11 km måtte dagens løpekompis hjem for å kjøre barna på trening. Så langt hadde langturen beveget seg i 5.20 min. pr. km. Nå hadde jeg ikke lenger noen å snakke med og kunne konsentrere meg mer om å løpe. Selv om det er langt kjedeligere å løpe alene går det fortere, i hvert fall for min del. Det å snakke stjeler tydeligvis mye oksygen.

Fra 11 km lot jeg bena gå uten å kikke på Garminen. Jeg merket at tempoet hadde økt, men følte jeg hadde enda litt å gå på. Vel hjemme viste klokka at jeg hadde løpt de siste sju kilometerne i 4.46 min. pr. km. tempo. Sikkert ikke smart med tanke på restitusjon og oppbygging før en konkurranse, men deilig å vite at formen begynner å bli bra.

Målet mitt for Oslo var før sommeren sub. 1.40. I dag tror jeg det er litt ambisiøst, og et sted rundt 1.43 er nok mye mer realistisk. Men hvis alt klaffer er det jo lov å håpe.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar