mandag 19. september 2011

Halvmaraton i Oslo - Lettløpt løype, eller 21 km med usynlige motbakker?

Jeg har ikke løpt halvmaraton i Oslo tidligere. Løypeprofilen tatt i betraktning gir løypa i Oslo inntrykk av å være nærmest paddeflat. Likevel leser jeg på forskjellige forum at løypa ikke er rask.

Første 1,5 km er i følge løypeprofilen flat, deretter kommer en stigning på ca. 10 meter som etterfølges av ett par km hvor løypa humper litt opp og ned, men aldri mer enn fem til ti meters stigning. Fra 4,2 km til 5 km er det flatt. Ved fem km må løperne krysse E18 noe som innebærer en stigning på ca åtte meter, til gjengjeld er løypa helt flat herfra og til 19 km... Fra 19 til 19,5 møter man nok en stigning på ca. 10 høydemeter fordelt på en halv kilometer motbakke, litt nedover og så en liten bakke inn mot mål.

Dette får meg til å tro at løypa er full av nesten ikke synlige motbakker som suger kreftene ut av løperne uten at de skjønner hvorfor og dermed møter desto større psykiske motbakker..

Se selv: løypeprofil Oslo 2011

I dag var planen en 8 km restitusjonstur i 5.30 min pr km tempo. Da jeg løp ut porten strålte solen, 1 km ut i turen hamret regnet ned. Sist jeg ble overrasket av regn på løpetur var for ett par uker siden, da var regnet mildt og forfriskende, nå var det kaldt og hardt. Resultatet ble at jeg satt opp tempoet og turen istedet for en 8 km restitusjonstur ble 3 x 2,5 km tempointervaller (både for å holde varmen, men også for å komme meg kjappest mulig hjem).
Mer enn noen gang håper jeg på oppholdsvær på søndag.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar