søndag 23. oktober 2011

Om å trene mot 3000 meter, elgjakt og løping om høsten

Det er deilig å løpe om høsten. Særlig i helgene når jeg har tid til å løpe før mørkets frembrudd, da er nemlig forholdene perfekte for å legge avgårde ut i skogen. I dag var jeg ute på en rolig 15 km med en kamerat. Termometeret vist 12 grader, solen tittet fram her og der, og vinden blåste flaut på slettene.


For fire uker siden løp jeg det remmer og tøy holdt langs denne veien. Da var nemlig elgjakta i gang på Kråkerøy. Femti meter unna, inne i skogen gjødde en hund med los som ruset på lukten av elg. Ikke visste jeg hvor jegerne satt på post. Med mine svarte klær og lange, tunge skritt var jeg oppriktig redd for å bli forvekslet med en elg og felt av en skytekåt bonde. Faktisk skulle det vise seg å ikke være heeelt ubegrunnet. Dagen etter skjøt jaktlaget på Kråkerøy nemlig en elgku, i stedet for elgoksen de hadde fellingstillatelse på. Begrunnelsen var ganske enkelt at sånt kan skje. Samtidig uttalte jegere i lokalavisen at folk egentlig burde holde seg unna marka når elgjakta foregikk.

Stian i fint driv over det desidert tristeste strekket på turen
De første 11 km foregikk i 5.30-tempo. Deretter økte jeg til 4.40 pr. km de fire siste ettersom jeg har hørt at å løpe progressivt skal være så sabla bra for kondisen.

Vel hjemme hadde jeg femten minutter på å gjøre meg klar til å bidra i årets TV-aksjon. Ettersom jeg har en tendens til å fryse mer enn vanlig etter treningsøkter ble det en kald fornøyelse. 


 Ingen turte si nei når denne troppen satt foten i døren og oppfordret vennlig, men bestemt å gi til TV-aksjonen.
Dette var første uke i mitt nye treningsopplegg. Planen er å bli kjappere på 21 km i april ved å trene til 3000 meter mot til Nyttårsløpet 31.12.11.

Uken har forløpt uten skavanker av noe slag og 40 km er unnagjort som følger:

Mandag: Fri
Tirsdag: 5 x 800m intervaller. Til sammen 8 km + styrke.
Onsdag: Fartslek 9, 5 km
Torsdag; Fri
Fredag: 5 x 800m intervaller. tilsammen 7,5 km
Lørdag: Fri
Søndag: 15 km 

Spent på hvordan kroppen vil takle mengden tempo og intervall.




2 kommentarer:

  1. Jeg lo godt da jeg leste om elghistorien din kjære venn. Jeg kjenner meg godt igjen kan du si. En gang var jeg og broren min på safari i Nordmarka. Vi har begge vært fasinert av safarihistorier og store ekspedisjoner fra barnsbein av, og endelig bestemte vi oss for å gjøre alvor av å ta en skikkelig ekspedisjon selv også. Vi var litt lei av å bare sitte og se på Discoverykanalen på TV. Vi ville ut og oppleve det i real life (på ekte). Aproposs Nordmarka. Visste du at den strekker seg over hele seks kommuner? Joda, det er en stor skog som ikke er til å kjimse av. Der finnes både elg, rev og hare. Og det er her jeg kommer til paralellen til din egen fasinerende elg-historie. Elgen, eller skogens konge som den også blir kalt, er jo uhyre stor. Derav navnet skogens konge. Den har store gevir, noe som også kan minne om en konge-krone (derav navnet skogens konge). De færreste vet at det heter gevir. De tror det heter horn. Men horn er noe djevelen og storfe har. Elgen og reinsdyrene har gevir. Jeg synes det er fasinerende at gevirene faktisk kan bli hele to meter brede, fra ende til ende. Det er det ikke så mange som vet. Men husk at det kun er oksen (han-elgen) som får gevir. Kua (hun-elgen) får i beste fall kun noen små knøler som stikker opp bak ørene. La du merke til at jeg kalte han-elgen og hun-elgene for henholdsvis okse og ku? Det de fleste tenker på når en sier okse og ku, er jo storfe, men dette er altså også den rette betegnelsen på elgen. Hannen er en okse, hunnen er en ku. Og en elgunge er en kalv. Klare paraleller til storfe her altså. Apropos parallell ja. Elghistorien din minner meg veldig om noe min bror og jeg opplevde da vi var på vår safari i Nordmarka, denne ville skogen som strekker seg over hele fem kommuner. Da vi etter flere timers gange kom til en gammel gård, som nå var gjort om til et gjestgiveri med kafè, så så vi til vår store forskrekkelse en kjempestor elg som sto ved inngangen til kafeen. Men heldigvis var det en utstoppet elg. Det skjønte vi raskt når vi så at barna lekte rundt den og satt på ryggen på den. Ingen elger er så tamme at de tillater noe sånt sa jeg til min bror. Og jeg hadde helt rett. Men det var ganske skremmende da vi først la merke til den. Den hadde enorme gevir, ja nærmere to meter brede vil jeg tro. Ja, gevirene på en voksen elg kan faktisk bli hele to meter brede. Thats quite amazing (det er ganske fasinerende). Spennende med løping også nynes jeg. Har du meldt deg på Gøteborgsrunden i 2012? Jeg tenkte jeg skulle melde meg på¨jeg også. Hvilket hotell skal du bo på? Kanskje vi kan møtes? I det minste varme opp sammen. Jeg kunne trenge noen tips av en ringrev som deg. La du forresten merke til at jeg kalte det for Gøteborgsrunden? Varvet betyr nemlig runden, og da sier jeg heller det. Jeg er sterkt imot forsvenskning av det norske språk. Kall en spade for en spade mener nå jeg. Må si jeg ble irritert da den velkjente bergenstrioen "Raske menn" satt opp en forestilling som het "Snabb grabbar). Det er et typisk kroneksempel på forsvenskning av det norske språk. Well, enough said (nok om det). Vi sees kanskje i Gøteborg i mai.

    SvarSlett
  2. Det er pokker meg som jeg skulle sagt det selv. Fantastisk!

    SvarSlett