fredag 14. oktober 2011

Trening når man nesten er frisk

Det er ganske kjedelig å gå rundt å vente på at man skal bli frisk, særlig når eneste tegn på at man er syk er litt rumling i brystet når man hoster. Legen hadde jo sagt at litt lett trening ikke ville skade. Samtidig hadde han sagt at irritasjon i bronkiene ofte kunne henge i mange uker.

På tirsdag gadd jeg ikke vente lenger på å bli 100% frisk og trillet bort til det nyåpnede treningssenteret på Kråkerøy for en rolig løpetur på mølle og litt styrketrening. Spent på hvordan det ville slå ut passet jeg på å ta det pent. Endte opp med fem km rolig jogg i 5.45 min pr km tempo påfulgt av kitt styrketrening. Til min store overraskelse virker det som det slo positivt inn på formen. Onsdag morgen følte jeg meg nemlig bedre enn på lenge, til og med raspingen i brystet hadde avtatt litt. I går bestemte jeg meg for å teste formen igjen og litt hardere. Dro derfor bort på treningssenteret og kjørte gjennom en lett 4 x 1 km intervall på mølle + oppvarming og 2 km nedløping. Det gikk fin, fint og håpet er å kunne gjennomføre en liten langtur ute i løpet av helgen.

Min konklusjon etter tre uker med forkjølelse er at å trene når man er litt uggen kan slå begge veier. Dessverre er det vanskelig å forutse hvilken vei. Videre har jeg smertelig erfart hvordan det å ikke ta hensyn til formen og tro at man kan løpe av seg symptomene på en forkjølelse kan være skjebnesvangert i forhold til deltagelse i konkurranser.

Har forresten løpt tilsammen fem turer med Adidas Mana 6 skoene siden jeg fikk dem, hvorav to ute. I min første vurdering av skoene påstod jeg at de var nokså myke. Det var etter en tur på tredemølle. Etter å ha løpt 17 km med dem på grus og asfalt er inntrykket litt anerledes. Skoene er faktisk ganske faste og med god respons samtidig som de er godt dempet. I tillegg er de bra stabile, så har ikke problemer med å anbefale disse som lettvektssko til de som overpronerer en smule.



4 kommentarer:

  1. Hei, enig med deg i at trening når man er "halvsyk" er vanskelig. Spesielt når det er luftveiene erdet lurt å være forsiktig, men det er jo greit å kjenne på det med med noen forsiktige økter. Har erfart det samme som deg, at litt trening kan "røske opp" i seige forkjølelser. Så får man bare ikke bli for ivrig for fort, de hardeste øktene kan jo redusere immunforsvaret noe... Håper du er frisk og rask igjen nå. (c:

    SvarSlett
  2. Takk,
    Formen er tilsynelatende i orden igjen. Jogget en rolig 10 km runde med en treningskamerat på morgenen i dag og følte meg bra. Nok en gang er jeg likevel overrasket over hvor lite som skal til for at tempoet forlater kroppen. Tre uker med lite trening har gjort sitt til at flyten er borte. For to uker siden, før jeg gikk på runde to med forkjølelse, lekte jeg litt med tanken om å delta i Hytteplanmila ved Hønefoss. Men med kroppen og formen jeg dro meg rundt 10 km runden på morgenen i dag, er det ganske uaktuelt.

    SvarSlett
  3. Jeg er litt sånn at om jeg er frisk nok til å gå på jobb, så er jeg frisk nok til å trene, selv om forkjølelsen sitter i. Er det feber derimot, blir bildet et helt annet. Men kroppen er jo ikke like rask, sterk og utholdende, og det er vel neppe lurt å trigge forverring heller. God bedring!

    SvarSlett
  4. Hei Marit,
    Jeg har også fulgt tanken om at så lenge jeg ikke har feber, eller har påvist f.eks streptokokker (som jeg sliter litt med), men bare er vanlig småforkjøla, så trener jeg. Denne gangen skar det seg. Sånt er vanskelig å forutse, og som regel føler jeg at jeg blir fortere frisk av å trene. Heldigvis er jeg i gassen igjen, om enn noe tyngre i bena enn for tre uker siden. I kveld står 5 X 800m intervaller på programmet. Sjelden jeg gleder meg til disse øktene, men det gjør jeg faktisk nå.

    Mvh.

    Martin

    SvarSlett