tirsdag 3. januar 2012

Nytt år, nye muligheter - Hvor kjapp kan man bli som mosjonist?

2011, snaue 200 treningsmil og sju konkurranser er tibakelagt. På et drøyt år har jeg gått fra knapt å kunne løpe tre kilometer til å løpe 3.1 km på Coopertest (12 minutter). Sjokkert og nesten litt irritert kan jeg dermed slå fast at jeg i en alder av 36 år er i mitt livs form (hva angår kondisjon). Litt irritert fordi det innebærer at jeg ikke har grunnformen som skal til for å noen gang bli noe i nærheten av en rask løper. Toget har gått for mange år siden med tanke på å gjøre det bra utover å nå egne, realistisk fastsatte mål. Selvfølgelig er det tilfredsstillende å registrere egen framgang, likeledes gøy å løpe fra kamerater i uhøytidelige konkuranser, etc. Samtidig vet jeg at jeg gjør det bare fordi jeg har trent mer enn samtlige av dem til sammen.

På den positive siden har jeg mer å gå på. Jeg har forhåpentligvis på langt nær hentet maks ut av mine to  mosjonistbein. I 2011 løp jeg i underkant av 40 km pr uke. Noe av hovedårsaken til at det ikke ble flere kilometer er at langturene over 15 km ofte uteble. I 2012 er derfor målet å løpe lengre. I tillegg skal kvalitetsøktene jeg har innført i høst opprettholdes. Intervallene har virkelig gitt resultater.

Hvilke utslag dette vil gi i konkurranse gjenstår å se. Forløpig har jeg nådd målene mine i alle konkurranser jeg har deltatt i bortsett fra Gøteborgsvarvet.

Mål for 2012 er:

5 km: under 20 min
10 km: under 42 min
21 km: under 1.37

Egentlig ikke veldig ambisiøse mål, men jeg har trua på realistiske mål. Hårete mål er forøvrig veldig 2009.

Foreløpig er følgende løp på planen:


Fredrikstadløpet 25. mars (21,1 km)
Gøteborgsvarvet 12. mai (21.1 km)
Handymanløpet medio mai (10 km)
Kristinaløpet Tønsberg medio juni (10 km)
Strømstadmilen 7. juli (10 km)
Oslo Marathon Halvmarathon, sept (21.1 km)
Hytteplanmila, Hønefoss, okt (10 km)
Novemberflåset, Strømstad (5 km)
Nyttårsløpet, Fredrikstad (3,4 km)

Da gjenstår bare å krysse fingra for at vær og knær står meg bi også i 2012.

4 kommentarer:

  1. Bra jobba! Hva med å samle en gjeng å løpe Glommastien en helgedag for artig skyld? Aner ikke hvor langt det er, men bortimot en marathon?
    Ang intervaller: utenfor døra har jeg en runde som er 1,5km. Kunne tenke meg å bli kjappere selv - ville det funke å kjøre denne runden, eller bør jeg løpe kortere intervaller? Tenkte da type 1 runde rolig oppvarming, 1 runde med tunga på slep, et par minutter pause, 1 runde tunga på slep igjen, pause, etc - så jeg kjører 3x1,5 på max?

    SvarSlett
  2. Hei Birger,
    Jeg er klar for Glommastien rundt så lenge det er opphold og mildvær. Sjekket litt på google og fant GPS-kart fra folk som hadde syklet rundt. Runden måler ca. 28 km.

    Angående intervaller så fungerer sikkert 1,5km x 3, men for min del tror jeg det blir litt for langt til å holde intensiteten jevnt på terskelnivå. Jeg har kjørt 3 x 2 km noen ganger. De øktene blir det mer tempo-preg på. Med det mener jeg at jeg løper i 10 km konkurransefart sånn ca.
    Jeg mener å ha lest at tommelfingerregelen ved intervaller er 4 min x 4. Evt. kortere og flere drag med desto kortere pauser. Som jeg har nevnt tidligere synes jeg det er drep kjedelig å løpe på mølle, men akkurat ved intervalltrening kommer mølla til sin rett. Man har full kontroll på distanse, hastighet, hviletider, etc

    SvarSlett
  3. Hei igjen,

    Og godt nytt løpeår! Dette var safe mål. Jeg tipper du er sub40 på Hytteplanmila.

    Uansett - fikk et par vj Sarva piggsko av kona til jul, men de er en anelse smale for forfoten. Mener du skrev noe om noen icebug-sko tidligere. Hvis så, er du fornøyd? Hvilken av icebuggene er det i så fall - vurderer å bytte.
    Mvh
    Christian

    SvarSlett
  4. Hei Christian,

    På noen av høstens løpeturer var det til tider ganske glatt. Jeg klarte derfor ikke motstå Icebug Spirit OLX skoene jeg ramlet over på et restetorg hos XXL (skoene var satt ned fra 1399,- til 599,-). Da jeg plukket opp skoene kom en av de ansatte bort til meg og begynte å snakke om hvor fantastiske de skoene var. Han var tidligere orienteringsløper og hadde løpt mangfoldige mil i skoene, sommer som vinter. Eneste problemet han hadde opplevd med skoene var at de var litt lite dempet, noe som hadde resultert i ett tretthetsbrudd i foten etter en tre timers tur hovedsaklig på grusveier....

    Jeg har selv løpt 8 km med skoene på grusvei/ sti og litt asfalt. De sitter som spikret på stiene og på grusveien. Også på asfalten sitter de godt, men dempingen er absolutt ikke god. I tillegg er det såpass lav profil at jeg kjente det godt i leggene etter min lille testtur. Jeg pådro meg også gnagsår på hælen, men det beror delvis på at jeg snørte dem litt løst tror jeg. Utover det føltes skoene raske, de satt tett rundt foten og var lette og lave. På grunn av den minimale dempingen vil jeg likevel vente med å bruke dem til det er glatt.

    I følge en test av piggsko i seneste (eller nest siste) nummer av Runners World var dette skoene som satt best på is.

    Les mer om skoene her: http://gearjunkie.com/icebug-spike-shoe

    SvarSlett