tirsdag 31. januar 2012

Adidas Adizero Adios 2 - erfaringer (Adios 2 vrs. Adios 1)

Planen var å teste de nye Adizeroene på mandag, men etter å ha sklidd da jeg skulle sette meg inn i bilen og sparket skinnleggen av all kraft inn i underkanten av den åpne bildøren, ble testen utsatt. Etter timevis med ispose på beinet ble skinnleggen etterhvert i ganske god form, og eneste minne om det som ganske sikkert hadde brukket av benet til en gjennomsnittlig 70-åring med benskjørhet, er en tegneserieaktig kul på størrelse med en ping-pong ball. Dermed bestemte jeg meg for å ta en tur til treningssenteret og tredemølla.

Adios 1 vrs. Adios 2 - første inntrykk
For å ha et referansepunkt pakket jeg ned de gode, gamle Adios 1, som jeg etter to konkurranser og flere tempo- og intervalløkter har blitt riktig så glad i.

Adios 2 er mer sko..
Planen for kveldens økt var intervaller, selvfølgelig i tråd med Ryan Halls halvmaraton-program. I følge Hall var det lurt å  løpe 8 x 800 meter i 5 km konkurransefart, så da gjorde jeg det. Tilsammen 10 km. 7 x 800 i 15 km/t og 1 x 800 i 16 km/t, pluss 1 km oppvarming og 1 km nedjogg. 

Ettersom jeg var mest spent på å teste de nye Adiosene valgte jeg å løpe de første fem kilometerne i dem.

Lik, men likevel ganske annerledes
Med Adiosene snørt på foten, slo det meg at passformen var bedre enn på forgjengeren. Noe av grunnen var at lissene (hullene til lissene) går lengre nedover foten, samtidig sitter de lengre fra hverandre, noe som gjør at man har større fleksibilitet hva gjelder å tilpasse skoen foten.


Så var det på tide å få et første inntrykk av hvordan de nye Adiosene er å løpe i (riktignok på mølle). Umiddelbart fikk jeg inntrykk av at disse var mykere enn Adios 1. Egentlig var løpsfølelsen (på mølla) ikke veldig forskjellig fra Mana 6 med hensyn til demping. Det er positivt, for Mana 6 er sko jeg har løpt veldig mange kilometer i uten problemer. Samtidig er de lettere enn Mana 6, og føles raskere. Dette er fortsatt relativt faste sko, men ga inntrykk av å være mer skånsomme mot bena enn forgjengeren. 

Med tanke på stabilitet virket skoene etter min lille løpetur mer stabile enn Adios 1. 

Jeg løp tilsammen 6 km i skoene på mølla. 1 km i 12 km/t, deretter 4 drag i 15 km/t.


Jeg har lest anmeldelser av Adios 2 som sier at eplet ikke faller langt fra stammen, etc. Etter 6 km hoppet jeg av møllen og i løpet av ett minutt hadde jeg de gamle racerne på føttene.

Forskjellen var mildt sagt stor. I forhold til Adios 2 var dette som å løpe barbeint (hva angår demping). Adios 1 er rett og slett svært faste i dempingen. Jeg fikk også inntrykk av at foten beveget seg nærmere bakken enn i Adios 2.

Konklusjon
Etter 6 km på tredemølle er det altfor tidlig å trekke en konklusjon, men foreløpig er det Adios 2 som ligger best an til Fredrikstadløpet om åtte uker. Grunnen er at jeg har en teori om at beina vil yte mer etter 15 km i godt dempede lette sko, enn faste, lette sko.

Selv om Adios 2 er ca. 10 gram tyngere i strls. 11, enn Adios 1 i strls 11.




2 kommentarer:

  1. Hei igjen,

    Spennende det her. Er selv i tvil om jeg skal prøve å hamstre utgående adios 1 på eventuelle billigsalg, eller kjøpe inn nye adios 2. Så på en eller annen nettbutikk at det virker som heel to toe-ratioen er mindre på adios to - sto som 24 - 15, altså 9 på adios2, mens jeg mener det er 12 på adios1.
    Det virker vel uansett som om de har laget en mer skånsom racingmodell med adios2. Det er i utgangspunktet noe som gjør meg litt skeptisk. Ingen av de andre lette skoene mine kan matche Adios1 på respons, og det tror jeg har noe å gjøre med fastheten i skoen og sålen. Adios1 virker å gi enormt bra respons, nesten som du spretter avgårde, hvor jeg føler mer at jeg synker ned i andre sko.
    Ut fra det som har blitt skrevet og sagt om Adios2, har jeg fryktet at de har gått hen og laget en mer "folkevennlig" modell, altså mer komfort - men da på bekostning av skoens mer racing-aktige egenskaper. Du får legge ut flere vurderinger av skoene opp mot hverandre, når du får kjørt flere økter med den nye versjonen.

    Mvh,

    Christian

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei,
      Etter første testtur støtter jeg antagelsene dine angående respons og løpsfølelse. Om det er en mer folkelig modell, eller om de rett og slett har klart å gjøre skoen bedre dempet uten at det går på bekostning av fart, gjenstår å se. Skoen ble jo brukt av Patrick Makau da han satte verdensrekord på Maraton i Berlin, så noe riktig har sannsynligvis Adidas gjort (I den grad skoen har noe å si for prestasjonene, og det tror jeg den har).

      Så fort forholdene ligger til rette for testturer ute, skal jeg legge ut en post.

      Slett