søndag 22. januar 2012

Trene til halvmaraton - uke 1 av 10

Søndag kveld og jeg kan krysse av første uke av Ryan Halls ti ukers program til halvmaraton. Uken begynte med intervaller på tredemølle. I følge Ryan Hall skulle disse utføres i form av 5 x 800 meter i mitt konkurransetempo på 10 kilometer . Det stusset jeg litt på og tenkte det var litt for daft.  Dermed gjennomførte jeg en såkalt pyramide, hvor jeg startet med 1km i 15 km/t, deretter 2 X 700meter i 17 km/t, 800 meter i 16 km/t og til slutt 1km i 15 km/t. Tilsammen ble det sju kjappe km med oppvarming og nedløping.

Tirsdag ble det en langsom og behagelig sju km restitusjonstur. Også denne økta tok jeg på tredemølla pga. litt vondt i halsen. Selv om litt frisk luft sikkert ikke hadde vært så farlig, velger jeg å safe litt for å slippe ufrivillig treningsfri.

Onsdag var fridag, men torsdag fikk jeg lurt med meg to kamerater ut på en 9 km. På grunn av mildvær med påfølgende kulde valgte jeg Icebug piggskoene. Jeg synes fortsatt det er litt stas å oppleve det fantastiske grepet og gode løpsfølelsen disse skoene byr på. Dette ble nok en tur i pratetempo.

Fredag stod tempo på programmet og nok en gang trakk jeg inn på tredemølla. Der har jeg god kontroll på tempo og avstand. I forhold til å løpe ute kan man ikke slakke av på farten når man blir litt sliten. Til slutt hadde jeg gjort unna 1 km oppvarming 5 km i 14 km/t og tilslutt 1 km nedløping. Må innrømme at jeg faktisk ble litt sliten, men heldigvis ikke utkjørt.

Lørdag tok jeg fri, men i dag, søndag, var det på han igjen. I løpet av lørdag hadde det falt 10 - 15 cm snø. Søndag morgen strålte solen, i tillegg hadde sykkelstier og grusveier blitt brøytet i løpet av natten. Dermed lå alt til rette for en super langtur. Og det ble det også. Først løp jeg 8 km alene før jeg hooket opp med en kamerat på 8 siste. På noen strekk blåste vinden skarpt, men for det meste var det nærmest vindstille og behagelige + 0.5 grader.

Brøytede grusveier
Jeg valgte bort piggskoene i dag. Teorien min var at det var såpass mye snø at jeg likevel ville spinne litt i frasparket. I alle tilfeller fungerte Adidas Salvation skoene fin-fint på dagens tur. Fikk også testet Nike Vapor jakken som jeg plukket opp for noen uker siden. Ryggen er perforert, så i sterk medvind kan den kanskje bli litt kald. På dagens tur holdt den meg helt passe varm med en supertrøye og tynn fleece under. Denne jakken puster meget godt samtidig som den beskytter mot den enorme fartsvinden jeg opparbeider når jeg lunter bortover sykkelstier og grusveier..

Vel hjemme hadde jeg løpt 16 deilige kilometere i langturtempo, dvs. ca 5.20 min pr km. 

Jeg holdt meg knusktørr i føttene, en bonus var at skoene ble gullende rene.
Snipp, snapp, snute, så var første uke av Hall's halvmaratonprogram ute. Det er absolutt ikke noen umulighet å følge dette programmet. Som jeg har sagt tidligere passer det meg faktisk ganske bra.
 I morgen står intervaller på programmet. Fint det!

Happy running!


13 kommentarer:

  1. Bra treningsuke! (c: Hvilken tid sikter programmet mot?

    SvarSlett
  2. Bra jobba! Hva slags mølle bruker du, hvor har du kjøpt, og er du fornøyd? Vi er på møllejakt i heimen...

    SvarSlett
  3. Hei Janicke,
    Programmet har ikke definert noen tider. Litt rart, men når jeg tenker meg om også fornuftig, ettersom folk er forskjellige, og har forskjellig treningsbakgrunn, etc. Dermed blir det opp til meg, og kanskje McMillans kalkulator å sette opp måltiden.

    Så lenge jeg har mellom 40 og 50 løpte kilometer i uka er jeg fornøyd. Om noen uker, når langturene blir litt lengre og løpeføret innbyr mer til løping ute på kveldstid, vil jeg ligge mellom 50 og 60 km. Noe mer enn det har jeg ikke planer om å løpe.
    Etter å ha lest Gotaas bok "Løping, en verdenshistorie" har jeg i hvertfall forstått at det er mange veier til målet, (hvis målet er å løpe fort). Folk har jo satt verdensrekorder etter å ha gjennomført de merkligste treningsprogram. Kul bok!

    SvarSlett
  4. Hoi Birger,
    Hjemme hos meg er foten satt ned i forhold til tredemølle. Selv om vi har to etasjer og stuer både i første og andre er det en tapt kamp. Egentlig er det forstålig, for en tredemølle er ganske stor og stygg. I tillegg gidder ikke jeg løpe i et kott, eller i kjellern hvor luftfuktigheten er over anbefalte verdier. Den dagen vi får drenert rundt huset øyner jeg derimot en sjanse, for kjellern er egentlig veldig fin.
    Mine økter tar jeg dermed på nye Friskis og svettis på Fredrikstad Stadion. Nye lokaler, nye apparater og befriende få folk.
    Nå betyr ikke det at jeg ikke har gjort en del research på tredemøller. Etter å ha snakket med en kamerat som er fysioterapeut med erfaring fra div møller i praksisen sin, er konklusjonen at møllene til hjemmebruk er ganske mye dårligere enn de man finner på treningsstudioene. Studiomøllene koster tross alt ofte over 60.000,-. Fysiokompisen min anbefalte derfor å forsøke å finne en lett brukt studiomølle. De ligger jo ute på Finn i ny og ne. På den annen side byr det meg litt i mot, for det er ikke sjelden man møter mølle ute av funksjon på treningsstudioet. Etter ett par dager kommer en servicemann og fikser, spørsmålet er hvor mye det koster å få han hjem... Kjøper man ny i butikk er man litt safere med tanke på garanti. Men skulle noe skjære seg er det ikke sånn at man med letthet frakter en 100kg+ sak fram og tilbake til butikken for reklamasjon. Egentlig minner møllene meg litt om kopimaskinene på kontoret. Når jeg tenker meg om tror jeg jeg holder meg på treningsstudiet.

    SvarSlett
  5. Gode poeng; mølle byr meg imot, og frykten er at det skal bli en dinosaur av en bokstøtte....men tanken er at da får man tatt en tur selv om man er aleneforeldre en kveld, pluss at therese ikke kan løpe på glatta pga bekken-utfordringer. Kanskje jeg blir flink og tar intervaller også. Noen bekjente av oss er veldig fornøyde, og har brukt en merida-mølle i flere år uten problemer. Sjekker & vurderer sportsmaster. Treningssenter utgår de neste par årene - da er vi like langt mtp barnepass.

    SvarSlett
  6. Tror også jeg hadde fått trent mer med mølle hjemme.
    Leste en sak i Dagens Næringsliv forrige uke. Den handlet om en kar som jobbet hjemmefra. På hjemmekontoret hadde han klokelig inrettet seg med ei fin-fin tredemølle. Når som helst i løpet av dagen kunne han trekke av seg klærne og ta en økt på tredemølla. Ikke gadd han skifte heller, han løp i undiken. Han fikk løpt en del. Gjerne seks mil på mølla i løpet av en dag.

    Skulle jeg kjøpt mølle nå ville jeg vært ganske opptatt av at den kan kjøre i 20 km/t. Ikke det at jeg ofte løper i 20 km/t, men hvem vet. Jeg løper jo allerede i 17. I tillegg ville jeg prioritert størrelsen på løpebåndet. Hvis du kun skal bruke den til langsomme resitutsjonsturer er sikkert ikke båndbredde og lengde så farlig, men på intervaller trenger i hvertfall jeg litt plass. Og er det en ting mølla funker supert til, så er det jo intervaller.

    SvarSlett
  7. Litt "off-topic", vet at du har litt erfaring med Adidas sko og har tenkt å kjøpe meg ett par lette konkurranse sko over nettet. Vet du om str. er like i andre modeller, har fra før ett par Supernova og har nå blinket meg inn Aegis modellen. God start på programmet ditt, lover bra!:-)

    SvarSlett
  8. Hei Per Christian,
    Angående srørrelser og passform vil jeg anbefale deg å sjekke ut shoefitr funksjonen hos Running Warehouse: http://www.runningwarehouse.com/descpageMRS-AAEG2M2.html
    (Jeg sjekket kjapt og Glide og Aegis er tilnærmet like i strls).

    Nå vet ikke jeg noe om steget ditt, hvovidt du overpronerer, om du har løpt mye på asfalt i mindre dempede sko etc, men hvis du er ute etter en sko dedikert til konkurranse bør du vurdere Adidas Adios 2. I hvert fall hvis du har løpt noen kilometer i det siste og ikke opplever problemer med knær, benhinner eller lignende. Selv er jeg relativt tung (88kg), overpronerer en smule og er super fornøyd med Adios 1 (får Adios 2 til lørdag). Når det er sagt har Aegisen fått veldig god kritikk i tester o.l. Jeg har også en kamerat som har skoene som førstevalg på nærmest alle økter. Selv gjorde jeg den bommerten å kjøpe Aegisen ett halvt nummer for store. Det førte til at de ikke gir meg tilstrekkelig stabilitet og dermed blir de ofte stående i skapet.

    SvarSlett
  9. Takk for svar Martin! Nå ble jeg litt i tvil her vedr. Aegisen vs. Adiosen men magefølelsen sier Aegisen så da er den bestilt. Har løpt mye på "holka" her i Oslo med Icebug som har lite demping og det har funket meget bra på 10-15 km turer.

    SvarSlett
  10. Hei, Hvis du har løpt 15 km i Icebug spirit OLX uten problemer tror jeg neppe Adios ville gitt problemer. Med tanke på så mye skryt jeg har hørt om Aegisen blir du helt sikkert fornøyd.

    Selv er jeg keen på Adidas Haigo til 5 og 10 km konkurranse
    (http://www.runningwarehouse.com/descpageMRS-AHAGM1.html). De veier rundt 160 gram..

    SvarSlett
  11. Blir sikkert fornøyd ja! Jeg overpronerer noe men de Haigo skoa både høres fantastiske ut og ser lekre ut, blir spennende å høre hva du evt. om du kjøper kan fortelle om de. Om jeg ikke kommer deg i forkjøpet:)En omtale om de her: http://www.runblogger.com/2011/12/adidas-adizero-hagio-running-shoe.html

    SvarSlett
  12. Gosh, er det bare ti uker igjen til Fredrikstadløpet?!? Hjelp... :)

    SvarSlett
  13. Per Christian: Hadde vært kult å ha sko dedikert til de kortere distansene. Om grammene de veier mindre enn Adiosene kanskje ikke utgjør så mye på kilometertiden, så kanskje troen på at det gjør det ha effekt! Broren min skal bestille noen sko fra Running Warehous, tror jeg slenger ett par på den forsendelsen.

    Astrid: Ni uker er det igjen nå. Ikke lenge, på den annen side er det to måneder, og det er ganske lenge, i hvertfall i forhold til å jobbe opp bedre tempo.

    SvarSlett