søndag 15. januar 2012

Trene til halvmaraton - 10 ukers program

25. mars er det duket for Fredrikstadløpet, årets første halvmaraton. Etter Nyttårsløpet tenkte jeg det var lenge til. Etter en kjapp titt på kalenderen gikk det opp for meg at det slettes ikke var tilfellet. Det er faktisk bare 10 uker til. Min plan om å ta ett par ukers treningsfri gikk dermed fløyten. Kanskje litt dumt, for kroppen hadde sannsynligvis hatt godt av det. Et lite dilemma med andre ord. Etter å ha erfart hvor mye formen var satt tilbake etter en litt daff juli måned (ca halvert treningsmengde), og hvor lang tid det tok å komme seg tilbake i form, er jeg derimot lite lysten på treningsfri.

 
Som før Göteborgsvarvet i fjor, vil jeg følge Ryan Halls 10 ukers program fram mot Fredrikstadløpet, og Göteborgsvarvet 12. mai. Dette er et program som passer meg bra. I løpet av uken er man innom:
  • En intervalløkt
  • En til to restitusjonsturer på 30 - 45 min,
  • En tempotur på mellom 25 og 35 minutter + oppvarming og nedløp
  • En langtur, eller "race simulation" (økt i konkurransetempo).

Fem økter pr. uke, men ikke krise om det innimellom bare blir fire, så lenge intervallene, tempoøkten , langturen og en restitusjonsøkt gjennomføres. Treningsmengden i antall kilometer pr. uke varierer fra 35 - 60 km, men ligger i snitt mellom 40 og 50 km.

 
Som sagt passer dette programmet meg bra, og de to siste ukenes trening har passet rett inn i programmet uten at jeg bevisst har fulgt det.

 
Snøen som kom sist helg er nesten helt borte og kun litt is hist og pist minner om at det faktisk er midt i januar.

 
Januar
I dag var det på tide med ukens langtur. Sist uke løp jeg 15 km-runden i 5.10 tempo med piggsko. Vel hjemme var jeg helt kjørt i bena og mer sliten enn vanlig. i formiddag ble samme runde gjennomført i 4.49 tempo med Adidas Salvation uten å kjenne det i bena, samt at jeg har følt meg pigg resten av dagen.

 
Fortsatt møter jeg flere løpere enn i høst, så nyttårsforsettene ser ut til å holde koken.

6 kommentarer:

  1. Oj, er det bare ti uker? Snart konkurransesesongstart nå da. Har du mål for løpet? Slå fjorårets tid? Husker jeg sleit vanvittig siste runde i fjor Sc:

    SvarSlett
  2. Fredrikstadløpet går i uke 12, dermed er det plutselig bare 10 uker til. Kom litt brått på og plutselig fikk jeg følelsen av at denne hobbyen har mye til felles med skittentøyvask - man puster lettet ut etter å ha brutt målstreken i en illusjon om at man er ferdig, men så er det på'n igjen og igjen og igjen. Heldigvis er det en del mer lystbetont å løpe enn å vaske!

    Målet er helt klart å slå tiden fra i fjor, og helst komme meg under 1.40. Jeg har løpt en del konkurranser i 2010, men siste halvmaraton var Göteborgsvarvet i mai. Formen har helt klart blitt bedre på de kortere distansene siden da, men vet ikke helt hva som er realistisk på 21.1 km om 10 korte uker.

    Hva med deg? Du klinte jo til med 1.33 i Kina, det er en tid jeg ikke engang har begynt å vurdere som realistisk for meg.

    SvarSlett
  3. Hei Martin! Da har vi samme mål de neste ukene, er selv ganske ny i "faget" så jeg liter meg til Johan Kaggestad sitt treningsprogram frem til Fredrikstadløpet. http://www.tv2.no/sporty/loping/johan-kaggestads-maratontips-3426140.html Seks uker før Oslo maraton i fjor begynte jeg seriøst med løpetrening og løp på 1.39.47. og har siden bare blitt mer og mer engasjert og inspirert til å løpe mer! Så samme som deg i en alder av 36 og småbarnspappa lurer jeg selv på hvor bra man kan bli ;-) (og hvor bra man kunne ha blitt om man begynte tidligere) Men mest av alt, så lenge man har det artig og er ved god helse så er jo alt bra. Lykke til med treningsopplegget og selve løpet! Har selv som mål og slå pers'en min og helst under 1.35. Og takk for en flott og inspirerende blogg:-)

    SvarSlett
  4. Hei Per Christian,
    Kult at du synes bloggen er inspirerende!
    Hvis du løp Oslo på 1.39 og du kun hadde trent skikkelig i seks uker før dette, vil jeg tro 1.35 absolutt er innenfor rekkevidde for deg! Løypa i Fredrikstad er jo enda flatere enn i Oslo. Eneste utfordringen er at man blir litt psyket ut av at det er fire runder. Man blir rett og slett litt lei etterhvert. For egen del tør jeg ikke sette meg ambisiøse mål for løpet enda. Rett og slett fordi jeg ikke helt vet hva jeg er god for på 21.1 km akkurat nå. I følge McMillan Running Calculator er det rundt 1.35, men det tror jeg ikke noe på. Min pers på halvmaraton er fortsatt 1.45. Dermed tør jegikke sette meg et mål før jeg har foretatt et 15 km testløp.

    God trening fram mot Fredrikstad løpet!

    SvarSlett
  5. Hei.. har du den 10ukers plan i i detaljer ?? Jeg har laget et program selv som jeg skulle gjerne samligne med ..?? Takk

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei,

      Sjekk denne: http://www.innovationforendurance.com/assets/Ryan_Hall_Half_Marathon_Plan.pdf

      Ikke nøyaktig samme program som jeg følger, men i nærheten.

      Slett