fredag 23. mars 2012

Fredrikstadløpet - trening siste uke før løp

Hver morgen og ettermiddag går jeg langs oppløpssiden og start -målområdet i Fredrikstadløpet, eller gågata som fredrikstadfolk flest velger å kalle distansen. Poenget er at jeg har begynt å se annerledes på denne gågata etter jeg begynte å delta i konkurranser her. Hver gang jeg går her tenker jeg litt på at gågata faktisk stiger litt mot syd, at granitthellene er nådeløst harde å løpe på og at gågata noen ganger, og særlig etter 20 km, er forædersik lang.

Fra takterrassen på jobben er det "flott" utsikt til start- og målområdet
Årets løype er lagt om noe i forhold til foregående år. Arrangøren lover at den nye løypa er minst like kjapp og det er det vel ingen som er lei seg for (det blir litt flere svinger rundt hushjørner, etc, men skulle vel ikke tro det vil utgjøre mange sekundene).

Med to influensasyke unger de to siste ukene krysser jeg fingrene for å holde helsa til over helgen. Så langt har jeg klart meg bra, og egentlig fått gjennomført noen ganske gode tempoøkter denne uka.

I følge Ryan Halls program skulle jeg gjennomføre en korttempo på tirsdag, intervaller torsdag og restitusjonstur i dag, fredag. Jeg har tatt skjeen i egen hånd og gjennomført intervaller (6x 1000m) på tirsdag, spurtintervaller/ stegringsløp (4x 400m) på torsdag, og til slutt planlagt 4 x 400 m på lørdag ettermiddag. Restitusjonsturen i dag dropper jeg og tar heller en hviledag. Planen er å innstille kroppen på å løpe fort, spenne musklene og få de til å glemme at 5 min pr km egentlig er tempoet de trives best å løpe i.

I følge Grete Waitz og andre spesialister på området skal man unngå stress på jobb, husarbeid, sene kvelder etc. de siste to ukene før konkurranse. Det provoserer meg litt.


I tillegg bekymrer jeg meg litt for været. I følge værmeldingen for søndag skal det bli unormalt bra vær. Med sol og lite vind kommer jeg helt sikkert til å bomme grovt med klesvalg (som jeg alltid gjør).
Så langt er det meldt om mellom 9 og 13 grader i skyggen. Det er ikke veldig varmt, men i solen kan det nok varme godt. For å være på den sikre siden og unngå å fryse, vil jeg helt sikkert kle meg en smule for godt og dermed ende opp med å svette meg gjennom 21 km.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar