mandag 30. april 2012

Løpesko - mine favoritter til mengdetrening, tempo og konkurranse

I løpet av de snaue to årene jeg har løpetrent, har jeg opparbeidet en liten, men god stall løpesko. De fleste av skoene har jeg gitt mine subjektive anmeldelser her på siden. Subjektiv i denne sammenhengen betyr at skoene får gode skussmål hvis de passer en fyr på 88 kg som er 193 cm høy og med ganske normal fot. Steget er lett overpronerende. Videre foretrekker jeg å kjenne at jeg løper. Jeg liker å ha kontakt med underlaget. Jeg vil ikke ha sko som gir inntrykk av at du løper på en sky.

Forfotsløping har jeg ikke helt troa på selv om mange er med på å hype det opp. Til tider har hypen vært så stor at jeg mistenker en konspirasjon blant produsentene for å selge flere sko (evt. konspirasjon mellom legemiddelindustrien, legestanden og kiropraktorene for å få flere kunder). Med mitt løpesett  tror jeg uansett det er en veldig lang og skadebefengt vei å skulle venne meg til framfotsløping.
Som man ser av listen har jeg en forkjærlighet for Adidas. Jeg har løpt litt på mølle med Nike, men liker ikke den svampete følelsen de få modellene jeg har prøvd gir. Asics liker jeg derimot bedre og har flere ganger vurdert DS-Racer, men så langt har det blitt med tanken.

Sko jeg har løpt i siste to årene er:

Mengdetrening:
Adidas Adistar Salvation 1 (Stødig og god passform, men ble fort slitt ut)
Adidas Adistar Salvation 2 (I utgangspunktet deilig å løpe i, men ga gnagsår under fotbuen på langturer)
Adidas Adistar Salvation 3 (Safe!)
Adidas Glide (Meget godt dempet, en smule utsabil for meg som overpronerer)

Tempo:
Adidas Adizero Tempo (Brukte den under Fredrikstad halvmara i 2011. Bra sko!)
Adidas Adizero Aegis (Kjøpte de ett nummer for store. Ble aldri noen hit for meg, men god løpsfølelse)
Adidas Adizero Mana 6 (Favoritt)
Adidas Adizero F 50 (Har hørt at F50 2 er bedre...)

Konkurranse:
Saucony Fastwitch 5 (Morsomme å løpe i, lette, men lav heel-toe drop sliter på akillesen.)
Adidas Adizero Mana 5 (Lette, harde og kjappe. Brukte de på Fredrikstad halvmara i år uten problemer).
Adidas Adizero Adios (Gullsko!)
Adidas Adizero Adios 2 (Supersko, men ikke like morsomme å løpe i som forgjengeren).

Vinter:
Icebug OLX Spirit (Piggsko med tilnærmet null demping og bør kun benyttes i skog, eller på snø/ is. Fasinerende å løpe i på is ettersom man sitter bokstavelig talt som spikret).

Så langt er mine favoritter:

Mengde: Adidas Salvation 3. Den er stabil, relativt lett og godt dempet. Passer foten min langt bedre enn Salvation 2.



Tempo: Adidas Mana 6. Tilstrekkelig dempet til å kunne brukes flere ganger i uka samtidig som den er lett og innbyr til tempo.



Konkurranse: Adidas Adios.



Hvis jeg måtte velge bare en sko til all trening ville det blitt Salvation 3. Grunnen er at de kan brukes hver dag hele uken uten at jeg får problemer.

Hvis jeg skal trekke fram skoen det er gøyest å løpe med, er Adidas Adios 1 favoritten.

På Gøteborgsarvet om snaue to uker er planen dermed å løpe i Adidas Adios 1. I fjor løp jeg i Saucony Fastwitch og var happy med dem, men føler det går kjappere i Adidasene.

4 kommentarer:

  1. Du har prøvd veeeldig mange sko, skjenner jeg. Jeg liker også Adidas. (når det gjelder klær, foretrekker jeg Nike) HAr kjøpt nå Adidas adistar 4. Veldig fornøydt med de. Men prøv noen Mizuno. Man får veldig mye plass for toa i de.

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Ania,
      Noen sko har det blitt, men med tanke på at en sko ikke holder mer enn mellom 500km og 700km(særlig når de brukes av folk som veier såpass mye som meg) og samtidig at jeg løper i overkant av 200km i måneden, så er det ikke så galt som det ser ut. Særlig mengdetreningsskoene bytter jeg hver fjerde- femte måned fordi de da begynner å ha løpt langt. Det samme gjelder temposkoene. Jeg bruker de ikke like mye som mengdetreningsskoene, men så er de heller ikke like bestandige. Konkurransesko kjøper jeg fordi det er gøy å teste de!

      Mizuno har jeg hørt mye positivt om (har hatt ett par selv, men det var før jeg fikk et bevisst forhold til løpesko)!

      Slett
  2. Hva synes du om kayano? Jeg liker godt salvation og kayano.
    Hilsen bjørn

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Bjørn,
      Så vidt jeg kan huske har jeg ikke testet Gel Kayano, men broren min og tre av løpekompisene mine sverger til skoene. Salvation og Kayano er vel begge meget gode mengdetreningssko som henvender seg vel til samme type løper. Opplever du at det er stor forskjell på skoene?

      Slett