søndag 6. mai 2012

Gøteborgsvarvet 2012 - vond ankel og sportstape

En uke gjenstår til årets Varv.

Der forrige uke var spekket av kvalitetsøkter, var denne uken spekket av mosjonsøkter, og det høyst ufrivillig.

Ukens  første økt ble gjennomført på tirsdag. Da jeg la avgårde føltes beina bra. Etter 6-7 km opplevde jeg derimot en tiltagende smerte på innsiden av ankelen. Til slutt måtte jeg stoppe og tøye litt (stod på en stubbe og slapp hælen mot bakken). Etter denne lille øvelsen gikk resten av turen greit, men litt bekymret ble jeg.

Onsdag byttet jeg sko, men opplevde det samme. Etter ca.6 km begynte det å murre på innsiden av venstre ankel.

Etter å ha konferert litt med en fysioterapeutkompis som klemte rundt om på ankelen min ble jeg noe overrasket klar over at benhinnebetennelse ikke nødvendigvis holder seg til midt på skinnleggen, men også kan operere på innsiden av leggen helt ned mot ankelleddet. 

Uten helt å skjønne det har jeg dermed fartet rundt med en liten benhinnebetennelse i måneder. Denne smerten har nemlig dukket opp med jevne mellomrom helt siden jeg begynte å løpe for 20 mnd siden. Smerten har jeg tilskrevet alt fra akilles-problemer, feil sko til trøtt ankel.



Ettersom Fysiokompisen min også selger KT-tape, utstyrte han meg med en rull. Torsdag etter jobb stod derfor  barbering av leggen og teiping av ankel på programmet....
Instruksjonene til hvordan tapen skal påføres var forklart på produsentens hjemmeside: http://www.kttape.com/instructions/posterior-shin-splints/

Litt skeptisk til at elastisk tape skal gjøre underverker la jeg avgårde på en 9 km tur. Vel hjemme kunne jeg konstatere at ankelen hadde vært fin hele veien.

Dagen etter gjennomførte jeg en 5 km tempo, fortsatt med tapen på. Smertene uteble også nå.

I dag løp jeg 13 km sammen med broren min og både tape og ankel var fortsatt i form.

Jeg kan jo ikke vite om tilfeldighetene vil ha det til at ankelen ble bedre samtidig som jeg satt på tapen, men jeg har faktisk fått troen på at dette produkter fungerer, i hvert fall for min ankel.

Grunnen til denne skaden er ofte overpronasjon. At smerten oppstod etter at jeg har løpt flere turer i nøytrale sko gjør at jeg nå vurderer gode gamle Adidas Mana 5 for løpet til lørdag.



Jeg har jo egentlig lyst til å løpe i Adios, men lurer på om jeg feiger ut..

Hvilken sluttid jeg skal løpe mot, har jeg fortsatt ikke bestemt meg for. Værmeldingen har de siste dagene varslet alt fra ekstremregn, fire grader og frisk bris til strålende sol, 13 grader og laber bris. Jeg satser på det siste.

Nå gjenstår en forsiktig intervalløkt i morgen, en rolig 9 km på onsdag og en ultrakort intervalløkt på fredag.





8 kommentarer:

  1. Jeg har prövd teipen ved andre anledninger og det har gjort underverker! Skal også löpe på lördag men har ikke trent så mye pga vondt kne og nå er jeg småforkjölet, håper på å stå frisk på startlinjen uansett på lördag. Lykke til!

    SvarSlett
  2. Takk!
    Treningen min har også vært relativt dårlig siste mnd pga. sykdom. Likevel gleder jeg meg til Varvet på lørdag. Krysser fingrene for at jeg holder meg frisk og at teipen fortsetter å gjøre susen.
    Lykke til selv!

    SvarSlett
  3. Den tapen er fantastisk. Den hjelper på mitt knee også. Man må bytte den bare en gang iblandt for etter en uke slutter den å være elastisk og da blir efekten borte. Jeg tror på både tapen og kompresjonstøy!!!

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Ania,
      Ja den tapen ser jammen ut til å fungere, så på lørdag blir det halvmaraton med teip rundt fot og ankel og legg. Etter å ha hatt samme teip på i fem dager og på tre løpeturer sitter den fortsatt godt på foten. Det er nesten litt imponerende. Vanlig sportstape har jo en tendens til å krølle seg i sokken etter litt bruk.

      Slett
  4. Hei,

    En ting som helt sikkert hjelper er tåhev. Fikk samme plage ifjor høst, og har drevet med tåhev siden da. Flere måter å gjøre dette på, best er vel eksentrisk der du får senket hælen lavere enn fotbladet (eksempelvis i en trapp). Fysioterapeuten min har en, ifølge ham, enda bedre versjon. Det er å ta tåhev på et skråbrett, da får du strukket leggen ordentlig ut. Hjemme bruker jeg da bare en planke som jeg bygger opp i ene enden, slik at den får en vinkel på rundt 30 grader. Har kjørt styrke på legg nå et halvt år, og fått kontroll både på den nevnte vonde ankelen og en litt trøblete akilles.

    Lykke til i Gøtastaden, forøvrig.

    Mvh,

    Christian

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Christian,
      Tåhev drev jeg med i fjor sommer også. Hadde samme problem da, men trodde det var akillesen. Det med planke i 30 graders vinkel var god ide! Er vel bare å sette i gang egentlig.
      Takk for lykkeønskninger til Varvet. Det løpet gleder jeg meg virkelig til. Ikke fordi jeg tror jeg kommer til å løpe så fort, men fordi det er en fest!
      Hvordan gikk Sentrumsløpet??

      Slett
  5. Joda sentrumsløpet gikk greit. Løp på 40:45. En tid jeg egentlig sikkert burde være fornøyd med. Men jeg har jo en drøm om å nå sub 40 på mila, og som du kanskje har lest på diverse blogger etc så var skiltinga feil. Trodde/håpet derfor at jeg lå 15 sek foran skjema helt til km 8, hvor jeg plutselig lå 30 sek bak. Ble en liten knekk, og gjorde også at jeg følte jeg sprakk, selv om garmin-klokka viser at jeg løp ganske jevnt hele veien. Vurderer å løpe fornebuløpet for å prøve en raskere mil, passer nemlig ikke m Hytteplanmila i år og jeg har veldig lyst på sub 40.

    SvarSlett
  6. 40.45 er vel en knalltid på Sentrumsløpet. Er jo ikke akkurat flatt. Så hvis du har dagen på Fornebu-løpet ligger vel forholdene bedre til rette for sub 40.

    Kjipt med feil skilting. Man risikerer jo å bli skikkelig psyka ut av sånne ting.

    Neste uke begynner jeg litt mer spesifikk trening mot 10 km-løpene i sommer. Målet er Kristina løpet i Tønsberg i slutten av juni. Relativt flat løype.

    SvarSlett