søndag 29. mai 2011

Trene til halvmaraton - Del 1 - hva skal til?

September 2010: Startplasser til Gøteborgsvarvet og hotell i Gøtborg var i boks. Samtidig våknet konkurranseinstinktet og alle bekymringer rundt at mitt nye treningsopplegg ville ryke forsvant som dugg for solen. Vi var ti kamerater med noenlunde samme utgangspunkt. Alle hadde småbarn, og ingen hadde trent nevneverdig de siste årene. Innstillingen til hvordan utfordringen skulle gripes an var vidt forskjellig. Noen satset på variert trening som fotball, innebandy og et løpepass pr. uke, for deretter kaste seg på et halvmaraton-program de siste 12 ukene før Varvet. Andre satset på to - tre kvalitetsøkter pr.uke (Intervall og fartslek, men ikke langkjøring).

For min egen del bestemte jeg meg for å få flest mulig kilometer i bena frem mot jul. Planen var  å forbedre grunnformen, å gjøre muskler og ledd klar for hardere trening utover vinteren og våren. 

Denne planen fulgte jeg. Fire - fem ganger i uka løp jeg, alt fra halvkjappe pass på fire kilometer, til langsomme 10 kilometere. (I oktober og november løp jeg mellom 25 og 30 km pr uke).

To slitne karer tøyer etter 7km økt i Strømstad..

Flere ganger under høsten  løp vi, de framtidige Varvetdeltagerne sammen, og jeg kunne konstatere at mange av gutta hadde både bedre fart og utholdenhet enn meg. Likevel holdt jeg meg til planen om at jeg skulle vente med kvalitetspassene. Knærne mine har alltid plaget meg, så her gjaldt det å ta det pent. Målet var å løpe Gøteborgsvarvet på under to timer, og da var det viktig å holde seg skadefri..

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar