mandag 30. mai 2011

Trene til halvmaraton - Del 4 - Treningsprogram og mål

14. mars, 2011: 12 uker før halvmaraton i Gøteborg 21. mai bestemte jeg meg for at mitt mål skulle flyttes med ti minutter, fra sub to timer til sub en time og femti minutter.

Med tanke på at det var drøye seks måneder siden jeg ikke greide løpe mer enn 500 meter, var dette et relativt hårete mål for min del. Skulle det gå måtte jeg ha en plan.

Etter litt god, gammel surfing på nettet kom jeg over Ryan Hall's halvmaratonprogram. Jeg visste ikke på det tidspunktet hvem mannen var, men programmet virket fornuftig, så jeg bestemte meg for å følge dette slavisk i ukene opp mot Gøteborgsvarvet. Fredrikstadløpet plottet jeg inn som en langtur i programmet, det skulle tross alt bare være en gjennomkjøring før hovedmålet i Gøteborg 21. mai.

I ukene opp mot Fredrikstadløpet tilbakela jeg 232 km med grusomme intervall økter, litt lengre langturer, flere tempoøkter ispedd noen rolige 10 kilometere innimellom.

Hedvig skal løpe barneløpet i Fredrikstadløpet og vil prikke inn toppformen..

Dagen før Fredrikstadløpet gjentok jeg utallige ganger for meg selv at det kun var en ordinær langtur, kun en gjennomkjøring før Gøteborgsvarvet. Likevel ble jeg oppriktig stresset av å ikke klare å bestemme meg for om jeg skulle velge Adidas Adizero Tempoene, de relativt nyinnkjøpte Saucony Fastswitch4, eller ville det være tryggest å gå for Adidas Adistar Salvation? Skulle jeg velge korte, eller lange tights? Jakke, eller bare kortermet? etc, etc.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar