mandag 29. august 2011

Overpronasjon

Adidas Mana 5 er fortsatt min desiderte favorittsko for intervaller og konkurranse. Etter å ha hørt veldig mye positivt om Adidas Adizero Adios begynte jeg å leke med tanken om å gå til anskaffelse av et par. Spørsmålet er hvordan de fungerer for meg som overpronerer en smule.


Foto hentet fra artikkel (Adios er skoen til høyre).

Svaret fant jeg i denne ganske så gode artikkelen om overpronasjon:
http://www.runblogger.com/2010/08/on-overpronation-and-neutral-running.html

2 kommentarer:

  1. Nå orka jeg ikke å lese den lange artiklen du linka til, men jeg overpronerer ivertfall kraftig. Ikke så mye som Haile, men ganske kraftig på venstre foten.

    Alikevel løper jeg halvmaraton og maraton i Adizero Adios. Jeg løper ca 50% i nøytrale sko og 50% sko for overpronasjon. Jeg løper også i Mana og merker/ingen forskjell på Adios og Mana.

    Egentlig tror jeg det med overpronasjon/normalpronasjon bare er noe tull og at de fleste kan løpe med de fleste type sko. Tror det viktigste er å variere skotøy for å forhindre skade. Altså - ha mange forskjellig par å bytte på så belaster det forskjellig hver gang.

    Kompisen min Bengt overpronerer også kraftig, og noen ganger overpronerer han mer i sko med overpronasjonsstøtte enn normale sko. Men han også bruker 50% av.

    SvarSlett
  2. Hei,

    Takk for delte erfaringer. Da skal jeg jammen bestille et par Adios. Kan jo hende det er det som er grunnen til at Adidas fjernet Manaen fra konkurransesko-sortimentet sitt - at det ikke er nevneverdig forskjell fra adiosene..

    Jeg overpronerer ikke så mye selv, men med noen sko får det større utslag enn med andre. Også jeg løper en del med nøytrale sko (som adidas Glide) og har ikke problemer med disse. Med Adidas Aegis derimot, som til og med skal være bygd opp mot overpronasjon glir ankelen innover gjennom steget, og gir meg rett og slett trøbbel på lange distanser. Mulig det kommer av at de er litt store..

    Mvh.
    martin

    SvarSlett