mandag 29. august 2011

Status etter fire late uker

I utgangspunktet hadde jeg planlagt at ferien skulle bli høysesong for langturer. Mil skulle tilbakelegges og km.rekorder skulle settes. Sånn ble det ikke. Først slo akillesen seg vrang, deretter ble jeg godt gammeldags forkjølet. Ved å tøye litt i trapper ga smertene i akillesen seg raskt. Forkjølelsen hang derimot i lenger. Likevel presset jeg meg gjennom tre økter pr. uke i snitt (totalt 82 km på fire uker). Ikke lange, eller spesielt harde økter, men forhåpentligvis tilstrekkelig til å opprettholde formen.
I midten av august var ferie og slaraffenliv tilbakelagt. Forkjølelsen var borte og det var på tide å teste hvordan formen var påvirket av nesten en måned med mindre trening. Jeg mener å ha lest, eller blitt fortalt at formen opprettholdes hvis man trener 30 min, tre ganger i uken. Det tror jeg ikke lenger på. Resultatet av mitt 10 km testløp rundt Kråkerøy fortalte meg at jeg ikke løp så mange sekunder saktere, men at anstrengelsen var mye større. Det gikk tungt!

Med tanke på at det bare var seks uker til halvmaraton i Oslo la jeg meg i selen. I de to ukene som har gått etter ferien var slutt har jeg gjennomført 10 løpeøkter; 2 intervalløkter, 2 langturer over 15 km, to tempoøkter og fire halvraske 10km.
Heldigvis virker det som om kroppen responderer bra på den økte treningsmengden og Garminen viser at jeg igjen er på nivået jeg lå på før ferien.

Enn så lenge holder jeg fast ved målet om å løpe på under 1.40 i Oslo, men jeg er litt skeptisk. I følge planen skulle jeg jo vært både raskere og mer utholden nå enn jeg var i juni, det er jeg ikke. Håpet er derfor at fire uker med god trening fram mot 25.september skal få fart på skrotten.



Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar