fredag 6. januar 2012

Airtrim kuldemaske - erfaringer

Det er ikke spesielt kaldt, minus fem grader eller der omkring. Likevel fant jeg ut at jeg skulle teste den nyinnkjøpte Airtrim kuldemasken på kveldens intervalløkt. Det første som slår meg med dette hjelpemiddelet er at man blir seende riv ruskende gal ut.


Utover det estetiske aspektet er jeg derimot positivt overrasket over hvordan denne masken fungerer. Veldig positivt overrasket egentlig. Jeg hadde nemlig mine betenkeligheter til hvordan det ville fungere å løpe med denne stroppet til fjeset. Særlig å løpe opp mot maks når pusten går hardt.
Til min overraskelse løp pusten fritt gjennom varmeveksleren. Den lille motstanden sportsfilteret ga var faktisk langt mindre enn å puste gjennom f.eks bomulls-buffen jeg noen ganger trekker over nese og munn. Med Racingfilteret skal motstanden være enda mindre. 

Det mest positive med Airtrimmen er likevel at den faktisk fungerer. Med sportfilteret på skal luft som holder -10 grader i følge Airtrim.se varmes opp til +17 på sin vei gjennom filteret. Etter dagens 10km med innlagt 5 x 800m intervaller kan jeg ikke annet enn å anta at dette stemmer. 

Maken sitter behagelig og tett over nese og munn. Stroppen går merkelig nok rundt nakken, og ikke bakhodet, likevel opplevde jeg at den satt stabilt. I tillegg gjorde det den meget lett å vippe av og på. 

Selv om jeg ikke sliter med kuldeastma, har jeg en hals som reagerer negativt på kald luft i store mengder. Både i form at jeg lett får halsbetennelse, men også ved at jeg får tendens til sår hals/ svelg når jeg trener hardt i minus grader. 

En ting er sikkert - denne kommer jeg til å bruke ofte, selv om jeg ser ut som en betongsliper som har stukket av fra jobb.

4 kommentarer:

  1. Jeg hadde nok blitt litt redd om jeg møtte deg på en kveldsløpetur i skogen. Men det høres fornuftig ut, ser flere som har hatt god nytte av slike masker!

    SvarSlett
  2. Ja, det ser unektelig litt muffens ut å løpe rundt med ei blå støvmaske. Men så lenge den fungerer som den gjør, spørs det om ikke Nyttårsforsett-mosjonistene må belage seg på en støkk kveldene fremover.

    SvarSlett
  3. Darth vader! Hvor fikk du kjøpt maska, og hva kostet den?

    Mvh Christian

    SvarSlett
  4. Hei,
    Darth vader masken er kjøpt på nettet hos Skistart i Sverige: http://www.skistart.com/nor/airtrim-sport-596.html

    Endel billigere enn f.eks hos Oslo Sportslager.

    SvarSlett