søndag 29. januar 2012

Trene til halvmaraton - uke 2 av 10

Uke to av Ryan Hall's halvmaraton program er unnagjort. I løpet av uken har jeg gjennomført seks økter. Det er en treningstur mer enn programmet tilsier, men på grunn av at ukens langtur kun ble rett i overkant av 10 km, tok jeg en ekstra tur. Etter beina å dømme er det kanskje litt i overkant. På dagens restitusjonstur var det nemlig tungt. Himmelen var grå, det var surt og kaldt og beina ville rett og slett ikke. Ikke en gang ganske bedagelige 5.20 pr. kilometer var de særlig hippene på. Åtte vanligvis lettløpte kilometer ble dermed ett aldri så lite ork.

Heldigvis har ikke det vært beskrivende for de andre turene jeg har hatt denne uken. I går for eksempel, fikk jeg en super tur i terrenget rundt hytta i Strømstad. Dagen startet med kapping av trær som hadde blitt blåst over ende av Berit, Cato eller Dagmar. Med motorsag gikk det kjapt unna og plutselig fikk jeg tid til å løpe en tur før lunsj.


Til og med på tredemølle synes jeg det er deilig å løpe, men det finnes vakrere ting å se på her i verden enn de forvrengte ansiktene til vektløfterne. Lørdagens løpetur var i så måte en opptur. Ingen mennesker, ingen biler, bare frisk luft og digg utsikt. Turen fikk meg riktignok til å lengte litt ekstra til vår og sommer, når man kan suse av gårde nesten uten klær for så å hoppe i havet, men den friske vinterluften er ikke dårlig den heller.

En av sommerens favoritt stender
Faktisk hadde det falt litt mer snø i Strømstad enn i Fredrikstad, og Icebug skoene kom nok en gang til sin rett. Over svaberg og i glatte hjulspor, hvor jeg med vanlige sko ville knytt meg i frykt for å falle, er det bare å slippe seg løs med disse. 

Til tider mye is, men null problem med disse raringene på føttene
Selv om Icebuggene sitter godt på is og på hardpakket snø går løpeturene litt saktere på dette føret. Særlig når jeg kommer til strekk hvor snøen ligger løs blir det nesten blir som å løpe i sand. Man synker og mister sprett ved hvert fotisett og sklir i hvert fraspark. Ikke optimalt for kilometertidene, på den annen side sikkert veldig god trening. Jeg blir i hvert fall sliten.

Oppsummert har jeg løpt 48 kilometer denne uken.

Mandag: Intervallpyramide i tempo på mellom 15 og 17 km/t. Totalt 8 km på mølle.
Tirsdag: Restitusjon i mellom 12 og 13 km/t på mølle. Totalt 7 km.
Onsdag: Fri
Torsdag: 11 km med løpekompiser ute i mørket ukas "langtur"
Fredag: 5 km tempo på mølle. 1 km oppvarming i 12 km/t, deretter 5 km i 14 km/t (4.16 min pr.km), 1 km nedjogg.
Lørdag: 7 km halvkjapp tur i strømstad (konkurransetempo halvmara)
Søndag: 8 km restitusjonstur med blytunge bein (skulle sannsynligvis sløyfet denne turen).

På en måte er jeg fornøyd med å ha tilbakelagt nesten 50 km denne uken, på den annen side er jeg misfornøyd med hvordan helgens trening forløp. To turer på tilsammen 15 km kan ikke erstatte en tur på samme distanse. I tillegg er det rett og slett uheldig å gå glipp av hviledager. Kroppen trenger jo så vidt jeg har skjønt tid til å bygge seg opp etter trening for at treningen skal ha god effekt.

Likevel gleder jeg meg til intervalløkten i morgen. Jeg har nemlig endelig fått Adidas Adios 2 i hus, og i morgen skal de testes. 

Auf wiedersehen!












4 kommentarer:

  1. Alltid gøy å lese postene dine. Lykke til med videre forberedelser!

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk for det! Morsomt at noen leser postene mine, og håper det innimellom kan motivere andre til å løpe også.

      Martin

      Slett
  2. Hei,

    Er imponert over intervalløktene dine. Hvor lenge holder du på 17 km/t?

    Mvh,

    Christian

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Christian.
      Egentlig er det ikke så veldig imponerende. Jeg kjører to drag av 750 - 800 meter i 17 km/t. 200 meter gange i mellom. Personlig synes jeg 5 km i 15 km/t på mølla er mye tyngre.

      Det positive med å kjøre disse korte dragene i 17 km/t er at de påfølgende dragene i 16 og 15 km/t virker som dasse-tempo (for ikke å snakke om nedjoggingen i 12 -13 km/t). Man blir nesten litt "fartsblind". Det negative med å løpe såpass mye fortere enn mitt vanlige løpetempo er at skaderisikoen øker betraktelig. I tillegg kan treningsgevinsten være diskutabel, fordi jeg ligger over terskel, med melkesyre og hivende pust når 17 km/t draget avsluttes. Det anbefales jo ikke å løpe så fort man kan på intervaller.

      Likevel fortsetter jeg med det...

      Slett