søndag 5. februar 2012

Trene til halvmaraton - uke 3 av 10

I dag er det sju uker til Fredrikstadløpet. Det begynner med andre ord å nærme seg litt og allerede om tre, fire uker bør treningsmengden ligge på topp (i hvert fall med tanke på lengden på langturene).

Etter en fin treningsuke føler jeg at jeg ligger i rute i forhold til løpet. Etter seks treningsdager sist uke kuttet jeg ned til fire denne uken. Antall løpte kilometer er til sammenlikning bare seks kilometer færre, og føler jeg fikk mer ut av øktene denne uken.

Jeg hadde vurderte å ta en tur ute i dag. Til motsetning fra i går var jo temperaturen fin, med kun 4 minus grader. Likevel ble det med tanken. Det blåste friskt, og egentlig hadde jeg jo løpt øktene jeg hadde planlagt denne uken,det ble dermed med tanken.

Bare 4 minus grader, men bitende, sur vind


I tråd med Halls Halvmaraton program startet jeg uken med 8 x 800 meter intervaller i 5 km-tempo og avsluttet med en 15 km "race simulation".

Oppsummert ble det et par og førti kilometer fordelt på:

Tirsdag: 800m x 8 i 15km/t (en i 16 km/t). Tilsammen 10 km med oppvarming og nedjogg.
Onsdag: 9 km restitusjon.
Torsdag: 8 km tempo i 13 km/t (4.30 min pr. min).
Lørdag: 15 km "race simultation". 10 første km i 12.8 km/t. 5 siste km 13.3 km/t.

Sammenlignet med tidligere uker har tempoet på øktene vært høyt denne uken. Riktignok har alle treningsøktene blitt gjennomført på mølle, likevel føler jeg å ha fått opp tempoet og utholdenheten ett par klikk siden i høst.

Angående halvmaratonprogrammet jeg følger, har jeg funnet noen gode løpetutorials av Ryan Hall på Youtube hvor han forteller dette og hint om tempotrening, intervaller, etc. Verdt å sjekke ut både for nybegynnere og for folk har løpt litt og som forsøker å få mest mulig ut av treningen: Lenke til Hall på youtube.

Nå er det uke nr. fire som gjelder:

2 kommentarer:

  1. Fantastisk fint treningsopplegg. Du er godt i gang med forberedelser. Jeg løper heller ikke ute for tida. Alt for kald og aløt for dårlig (glatt) underlagg.

    SvarSlett
  2. Hei Ania,
    Dette treningsopplegget passer meg bra! Det har fin kombinasjon av langturer, tempo, kortintervaller og langintervaller. I tillegg er det ikke mer omfattende enn at jeg klarer å presse det inn i en hektisk hverdag.

    Eneste jeg lurer litt på er hvordan jeg skal gripe det an etter Fredrikstadløpet er unnagjort, 25. mars. Da er det nemlig sju uker til halvmaraton i Gøteborg 12. mai.... Regner med jeg begynner på uke fire og kjører programmet en runde til.
    I slutten av mai og juni og juli står 10 km konkurranser på programmet, så da blir det litt annerledes opplegg, men når Oslo maraton nærmer seg vil jeg plukke fram programmet igjen.

    SvarSlett