onsdag 6. juni 2012

Adidas Adizero Tempo 5 - lettere, lavere, kjappere

Jeg synes det er moro med utstyr. Driver man med seiling, sykling, golf, etc. kan det fort bli dyrt. Driver man med løping derimot, kommer man ut av det med lommeboka noenlunde i behold. Ett par nye sko koster ofte ikke mer enn to runder på golfbanen. For økonomien er løping dermed noe av det sunneste man kan drive med, selv for utstyrsfreaker.

Resultatet er at jeg har mange flere sko-par enn det jeg egentlig trenger. Noen hevder til og med at man ikke trenger sko for å løpe, dem om det. For egen del har jeg funnet ut at jeg til enhver tid trenger tre par friske sko. Ett par for mengdetrening, ett par for intervaller og tempo-trening og ett par for konkurranse (og lynkjappe intervaller). De siste tre ukene har jeg riktignok erstattet mengdetreningsskoene med lettvektssko på alle mengdeøkter, og tror at jo mer man har løpt desto mindre blir behovet for superdempede og bevegelseskontrollerende sko. Likevel vil jeg alltid ha ett par mengdetreningssko klare for bruk (for tiden Adidas Salvation 3).

De senste oppdateringene av Adidas' konkurransesko for lengre distanser har alle gjort at skoene har blitt litt tyngere, og litt mer dempet (Adios og Mana). Selv om oppdateringene fungerer bra til sitt bruk føler jeg de har beveget seg i litt gal retning. Nyheten om at den oppdaterte versjonen av Adidas Tempo-serien gjør skoen både lettere, flatere og generelt raskere er derfor good news! Med 251 gram har skoen blitt lettere enn Aegis II. At hælen er senket med 1.5 mm i forhold til Tempo 4 indikerer også en lavere hæl - tå differanse, positivt for folk som vil lande mer midt på- eller forfot.
Tempoene er fortsatt stabile og har lagt inn en såkalt Medial-post for å forhindre overpronasjon. Denne konstuksjonen skal være lettere enn på Tempo 4.



Det er ikke så lenge siden 17. mai så foreløpig synes jeg fargene på skoene er riktig så friske og fine (selv om jeg først og fremst tenker på det franske flagget når jeg ser skoene).


Les Running Warehouse's sneak preview her: Adidas Adizero Tempo 5

Skoene slippes for salg i juli. Jeg kommer i hvert fall til å vente med å kjøpe nye lettvektssko til da!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar