torsdag 14. februar 2013

Adidas Boost - skoene som gjør deg kjappere?

Adidas satser høyt med lanseringen av Adidas Boost. I går lanserte de skoen på et storstilt arrangement i New York. Haile Gebrselassie og Yohan Blake var tauet inn for å spre glans over en sko de hevder er en revolusjon innen løping.

Etter min mening ganske kul design


Selv har jeg vært en smule skeptisk. Nysgjerrig, men skeptisk til at dette er nok en hype. Man har etterhvert lært at man ikke skal "believe the hype". Akkurat i dette tilfellet virker det som det faktisk dreier seg om mer enn hype. Det kan se ut til at Adidas i samarbeid med kjemi-produsenten BASF faktisk har greid å utvikle et materiale som sparer energi i stedet for å absorbere den, og dermed tilfører energi i frasparket. Selv har jeg ikke testet skoene ennå, men via diverse amerikanske nettsteder meldes det om at dette er en milepæl for utviklingen av løpesko. I følge Gebrselassie vil en som løper 10 km på 50 minutter ved hjelp av denne skoen kunne høvle av rundt ett og ett halvt minutt!??

Såle av riskaker?


Her kan du lese en test av skoen www.pocket-lint.com
Gutta som tester skoen var overrasket over hvor hard og hvor god løpsfølelse skoen har. Noe helt annet enn den diffuse og softe følelsen man opplever i visse Nike-sko. Videre løp gutta en runde de pleier å løpe rundt Central Park. Tempoet var høyere enn tidligere, men de var usikre på om dette kunne tilskrives skoene.

Skoen som ble lansert i går er en treningssko og veier under 280 gram. Skoen lanseres i Norge 27.feb. Adidas sier de fortløpende vil lansere flere modeller med mellomsålen.

Video fra lanseringen


Nok sko-prat.

Skal man løpe fortere er det en ting som gjelder, nemlig trening, og akkurat det bruker jeg mye tid på om dagen. Sist uke ble det 48 km og denne uken har jeg allerede gjort unna 30 km. Samtidig har jeg fortsatt vekttrening prosjektet mitt og har på følelsen av at det begynner å gi resultater.




3 kommentarer:

  1. Det jeg er litt skeptisk til er vekta. 280g er MYE. Nå løper jo jeg alle mine race i hagio som veier 169g. De er også veldig stive, men lynraske.

    Hvis de kunne kommet meg en racemodell på under 200g med boost, så skal jeg teste, men neppe ellers =)

    SvarSlett
    Svar
    1. Jeg har lagt merke til at du trekker i Hagioene til og med på maraton, egentlig er det litt imponerende. Det lengste jeg har løpt med Hagioene i race er 5 km og da var begge legger kjørt. Regner med den lave profilen var grunnen (uvant). Har løpt litt i dem etterpå og digger egentlig skoene.

      Når det gjelder Boost-teknologien så sier jo Adidas den rett og slett vil erstatte EVA-skummet, så racingskoene er nok på vei. Så er vel 280 gram ganske så lett hvis dette er en mengdetreningssko??

      Slett
  2. Hadde min første løpetur med Boost i dag. De føltes veldig bra, men ingen racing sko. Vil nok bruke dem mest på langturer. Og så kommer jo Adios Boost i løpet av året.

    Hilsen
    Øistein Røisland

    SvarSlett