søndag 11. september 2011

Oppkjøring Oslo Maraton - Siste langtur, eller?

Startbeviset til Oslo Halvmara ligger i innboksen og nok en treningsuke er gjennomført. Ny rekord i forhold til antall kilometere løpt pr. uke (60.2 km), ingen skader, frisk som en fisk, og endelig fikk jeg klemt inn noe i nærheten av en god langtur.

Har surfet litt rundt på andre blogger i kveld og ser blant annet Espen "Mosjonisten.no" sprakk på halvamaraton i Drammen og klokket inn på 1.33. Der er ikke jeg, ikke en gang om jeg ikke sprekker..
Likevel er jeg keen på å gjøre det beste ut av halvmaraton i Oslo, og med to uker igjen spekulerer jeg på hvordan  formen kan prikkes inn. Rådene spriker nemlig i forhold hva som er smart. Noen mener man kan pøse på en uke til, mens andre (f.eks i siste utgave av Runners World) mener det er på tide å redusere treningsmengden med 50 prosent denne uken, og 70 prosent neste uke. What to do?
Etter dagens 19 km i 5.10 min pr km pratetempo føler jeg heldigvis at formen er i bedring, men skulle gjerne lagt inn en 20 km neste helg. Vil ikke den eventuelle fysiske negative effekten oppveies av den positive psykiske effekten. For min egen del tror jeg i hvert fall det og velger å tro at rådene fra Runners world er myntet på folk som er hakket vassere enn meg selv, og at det å vite at å løpe 21 km er noe jeg kan gjøre når som helst er viktigere for meg enn å stille med en 100 prosent uthvilt og restituert kropp på startstreken.

Denne uken har forløpt som følger:

Tirsdag: 4 x 1km intervaller på mølle + 1 km oppvarming og 2 km "nedløping".
Onsdag: ca. 11 km i 5.20 min pr.km sammen med kamerat
Torsdag: ca. 13 km i 4.50 min pr.km
Lørdag: ca. 8 km i 6 min pr.km restitusjon.
Søndag: ca. 19 km i 5.10 min pr.km tempo

Kommende uke skal det jobbes med tempo! Eneste skjæret i sjøen er det bedrøvelige været om dagen!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar