onsdag 28. september 2011

Adidas Adizero Mana 6 - erfaringer

Nye sko, nye muligheter.
Et lyspunkt etter å måtte se halvmaraton i Oslo fra sidelinjen var pakken som ankom fra Running Warehouse mandag morgen.

Kjøkkenbordet er faktisk ganske lite...
Jeg synes alltid det er en fest med nye sko, å åpne esken, kjenne på skoen, snøre den på foten og kjenne hvordan den sitter, og ikke minst lukten. Nye sko lukter det samme i dag som nye sko gjorde i 1982, kanskje ikke godt, men nytt.

Adidas Aadizero Mana 6 er ikke en ordinær oppdatering av en eksisterende serie (Mana). Dette er en helt ny sko. Faktisk er den såpass forskjellig fra Mana 5, at Adidas selv sier i omtale av skoen at det ikke lenger dreier seg om en "racing flat", men en "daily trainer".

Dette stemmer bra overens med første inntrykket av skoen. 

Oppbygd såle
Skoen er en del tyngre enn mana 5 og er mer oppbygd (tykkere såle).

Kule fargekombinasjoner
Spørsmålet er hvordan de er å løpe med. Litt tyngre enn Adidas Aegis 2 og Mana 5, men lettere enn Adizero tempo 4 er planen å bruke disse på tempoturer.

På grunn av en forkjølelse som satt litt lenger i enn jeg hadde håpet fikk jeg ikke prøvd skoene før i dag, og ettersom jeg fortsatt ikke er helt frisk ble det kun en kort tur på tredemølle. 

Skoene sitter godt på foten. Ettersom jeg ikke har planlagt å bruke dem i lengre konkurranser kjøpte jeg de et halvt nummer mindre enn konkurranseskoene mine. Resultatet er at de sitter stramt rundt foten, det liker jeg bra. 

Med sine 258 gram er skoene lette. Dette merkes positivt.  Hæl til tå differansen på 12 mm er det samme som hos aegis 2 og tempo 4, noe som betyr at disse skoene heller ikke er noe utpreget framfotssko. 

Der skoene skiller seg mest fra sin forgjenger er i dempingen. Adidas Mana 5 er fast og hard i dempingen, Mana 6 er myk. 

Skoene har oppbygging for å korrigere mot overpronasjon. Etter 6 km på tredemølla er det foreløpige inntrykket at disse skoene er tilstrekkelig stabile for meg.

Konklusjonen så langt er at disse skoene er supre allroundere.

.
Mana 6 kan altså ikke sammenliknes med forgjengeren og konkurranseskoen Mana 5. Adidas Adizero Mana 6 er derimot langt mer anvendelig. De har dempingen som skal til for hyppig bruk og lange turer. De har samtidig den lave vekten som gjør at de egner seg godt til tempoturer og intervaller. Supre allroundere med andre ord.

Leste forøvrig på et amerikansk nettsted at retroskoen Adidas Oregon 10 er bygget på lesten til Mana 5, men med stivere forfot. Interessant!

Oppdatering 16. januar 2012
Førsteinntrykket av Adizero Mana 6 var som jeg skriver over at skoene er myke i dempingen. Jeg har nå løpt flere økter med denne pr uke siden september i fjor og har et litt annet inntrykk av skoene. I forhold til mengdetreningssko som Adidas Salvation, eller Glide er dette racer-sko. I forhold til Mana 5 er de myke, men var jo også Mana 5 såpass harde i sålen at jeg kun bruker de til konkurranse. Jeg veier 88 kg og disse skoene har "tatt vare på" knærne mine gjennom godt over 100 km tempoturer, intervaller og restitusjonsturer, hovedsaklig på mølle.

Jeg stilte også spørsmål ved om de var tilstrekkelig stabile for meg som overpronerer litt. Det er de absolutt.

Jeg har også et par Adidas Adizero Tempo i skapet. De har fått stått i fred siden jeg fikk Mana 6 i hus.






1 kommentar:

  1. Takk for fin oppdatering Martin! Jeg vurderer selv å kjøpe meg et par Mana. Jeg har også Mana men liker Brooks Ravenna så utrolig bra men disse får jeg ikke i størrelsen her (løplabbet tok inn str 11 men jeg trenger 12).

    Du får melde deg inn i jogg.se - vi er en fin norsk gjeng der inne.

    Mvh
    Rune

    SvarSlett