tirsdag 25. oktober 2011

Adidas Good Bye

På lørdag tok jeg turen til XXL for å kjøpe svømmehetter til barna. Som vanlig satt jeg av litt ekstra tid til sko-avdelingen. På en pall blant sko som ikke lengre var funnet verdig hylleplass, fant jeg denne skoesken.

Gull blant gråstein?


Faktum er at jeg sliter med å holde hodet kaldt når jeg plutselig ramler over en god deal. Særlig når det er snakk om et par sko i riktig størrelse, som jeg har hørt så mye positivt om og til alt overmål selges til under halvpris.




I fare for å bli nevnt i samme ordelag som Imelda Marcos, har jeg dermed gått til innkjøp av nok et skopar.

Trengte jeg disse skoene? Sannsynligvis ikke. Sannsynligvis burde jeg tviholdt på lommeboka, jeg har jo tross alt Adios 2 i bestilling.  Jeg har allerede Adidas Mana 5 som gjør samme nytten (konkurransesko opp til halvmaraton for meg, maraton for dem som sysler med sånt). På den annen side kunne dette være siste sjanse til å sikre seg et par Adios 1, skoene Haile Gebrselassie satt verdensrekord på maraton med i 2008 (holdt til i år da Patrick Makau Musyoki slo rekorden i Adidas Adizero Adios 2)


Etter en liten testtur er jeg ganske så overbevist om at disse skoene lever opp til sitt gode rykte. Om de blir overflødige så snart Adios 2 er i hus gjenstår å se.

Nå slipper jeg i hvert fall å "spare" på Mana'ene. Så langt har jeg nemlig kviet meg for å bruke de på intervaller, kort-tempo, etc. fordi jeg ikke vil slite dem ut utenom konkurranse (de er jo tross alt ute av produksjon).



Klare for testing.

Mandag kveld snørte jeg på meg skoene, monterte I-poden rundt armen og kastet meg ut i mørket. Målet var treningssenteret som ligger 2,5 km unna. Turen går på asfalt og hard grus langs Glomma, mot sentrum av Østfold-rivieraens hovedstad, Fredrikstad.

Første inntrykket av skoene var at de var lette. Noe som ble understreket av at jeg ble en smule kald på føttene når jeg løp. Stoffet i disse skoene kan ikke veie mange gram.

Stabilitet
Ettersom jeg overpronerer en smule var jeg spent på hvordan Adiosene ville fungere i forhold til stabilitet. Espen "Mosjonisten" har hevdet at de fungerer supert også for folk som overpronerer. Uten å ha tilbakelagt for mange km i disse skoene må jeg foreløpig si meg enig. Faktisk synes jeg disse virker mer stabile enn Aegis 2 skoene mine. Kanskje fordi Adiosene sitter mye tightere på foten (i samme størrelse).

Løpsfølelse
At disse skoene faktisk er relativt godt dempet (til løpssko å være) er nesten vanskelig å tro, for kontakten med bakken er kort og meget kontant. Likevel opplevde jeg ikke tendenser til murring i ankler, knær eller skinnlegger etter min 9 km intervalløkt. Med 193 cm på strømpelesten en vekt langt fra den ideelle maratonløpers, er det gode greier.
Skoene oppfordrer til å løpe fort. Jeg føler at jeg kommer mer frampå, selv om hæl-til-tådifferansen ikke er spesielt lav. I tillegg sitter sålene som spikret i frasparket.

Konklusjon
Jeg skulle ønske jeg kunne løpe alle mine økter i konkurransesko. Det går jo faktisk både fortere og øker løpsfølelsen i forhold til lunting i overdempede mengdetreningssko.

På den annen side hadde jeg gått glipp av frihetsfølelsen man får når man legger av gårde i fjærlette løpssko etter å ha tilbrakt uker i moonboots.

Jeg gleder meg til min neste løpetur i Adidas Adizero Adios!



6 kommentarer:

  1. ...jøss, visste ikke at det var en utdøende modell! Fikk tak i et par etter tipset ditt og hadde tenkt å kjøre de inn i kveld, men det blir kanskje litt som å ta ut en sportsbil i snø? Får tenke på det et kvarters tid!

    SvarSlett
  2. Jepp, kommer nye i januar, men hvem vet hvordan de vil funke..

    Tok en 10 km løpetur selv i kveld. Litt duskregn da jeg la ut, underveis økte det på og pøste til slutt ned. Friskt.

    SvarSlett
  3. Handler du Adios fra USA? Er de bra konsekvente på størrelse fra modell til modell? Lurer på om mine kunne ha vært 1/2 størrelse større uten problem. En ørliten blemme på en tå på den forbaskede høyrefoten...
    Må prøve mer Adidas, og kanskje andre også skjønner jeg!

    SvarSlett
  4. Hei Birger,

    Handler litt fra www.runningwarehouse.com. Det er en del billigere enn her, men først og fremst hvis man kjøper flere par man kan spre forsendelseskostnader og fortollingsgebyr på.
    Angående størrelser varierer det litt fra modell til modell. Running warehouse har en funksjon som heter Shoefitr. Denne er nyttig for å sjekke ut hvilken størrelse som passer i den aktuelle modellen.
    Husk at konkurransesko skal være litt større/ lengre enn mengdetreningssko.

    Adidas er bra greier, i hvert fall for min del funker Adidas veldig bra!

    SvarSlett
  5. Flott blogg, har selv fått dilla på løping i alder av 36 og snart to-barns pappa! Har faktisk aldri løpt i Adidas, men nå tror jeg jammen at jeg må ned å teste ut Adidas...:-)

    SvarSlett
  6. Hei Per Christian,
    Sko er smak og behag. For meg funker Adidas bra, og noen modeller bedre enn andre. Jeg er ganske tung til løper å være (85 + kg), overpronerer en smule og lander på hælen. Adidas Adistar Salvation 3 er favoritten til mengdetrening, Adizero tempo og Mana 6 er favoritter til halvlange tempoturer og Adidas Mana 5 og Adios er favoritter på konkurranse.

    SvarSlett