onsdag 19. oktober 2011

Mørkeløping

Det har jammen blitt mørkt. Plutselig er det svart før middag og legging av barna er unnagjort. Skumle greier, for mørket denne årstiden byr på, hinter kraftig til fårikål, eplekake, svineknoke, lammeskanke, raclette, lammecarrè, ost og kjeks, øl, fyldig rødvin og portvin i strie strømmer. Heldigvis er det samtidig en årstid hvor det er nydelig å surre rundt med 160 i puls. Den friske luften og ikke minst mørket gjør at løpsopplevelsen blir annerledes enn på lyse sommerkvelder. Hvis man i tillegg legger ut i skogen med hodelykt kan det nesten ikke sammenliknes (selvfølgelig kan det sammenlignes, man løper jo i begge tilfeller, men opplevelsen er svært forskjellig). Å løpe i lyskjeglen fra hodelykten uten å se omgivelsene i sidesynet påvirker fartfølelsen. For min del oppleves det som jeg løper mye fortere i mørket.

I dag klokken 20.00 gjorde jeg unna 9 km på sykkelstier og opplyste grusveier rundt Nordre-Kråkerøy. For to måneder siden ville jeg møtt ti -tyve joggere på denne runden på den tiden av døgnet. Nå var jeg derimot ganske alene. Det gjør meg ingenting og tror heller jeg synes det er litt ok. Jeg sliter nemlig med en latterlig greie som går ut på at jeg alltid skal prøve å løpe fra de jeg får øye på foran meg i løypa. Flere ganger har det ført til blodsmak og melkesyre litt for tidlig i treningsøkten. I dag kunne jeg derfor gjennomføre økten i jevnt tempo (fra 4.35 til 4.44 min pr. km). Jeg kjente godt at det hadde blitt en del kjøligere siden sist jeg løp ute, nå var det så vidt 6 grader,. men det er jo bare deilig så lenge man er riktig kledd. Jeg hadde trukket i Asics børstede tights, Hagløfs langermet, børstet trøye, Craft performance jakke og hansker. I tillegg testet jeg de nye AKG 480 nc øreklokkene mine.



Fra før har jeg i-pod plugger og Pioneer plugger med bøyle, men ingen av disse har sittet godt i øret. I tillegg er jeg skeptisk til lyden så rett i øret og håper det er sunnere med øreklokker. I alle tilfeller fungerte de supert å løpe med - satt som støpt, eneste drawback med klokker kontra ørplugger er det litt ulekre fenomenet øresvette. Men hva kan man egentlig forvente når man pakker inn ørene i skinn under trening.

7 kommentarer:

  1. De ser veldig fine ut! - Snart kan du ha en lue under, så slipper du svetteproblemet :)

    SvarSlett
  2. Hei igjen,

    Fått prøvd goretex-jakka?

    Mvh,

    Christian

    SvarSlett
  3. Astrid: Klokkene er knallfine, og sant det med lue. Enn så lenge fungerer de som ørevarmere.

    Christian: Får jakka neste helg. Løp med tynn Craft løpejakke i går kveld. Visse steder hvor vinden blåste surt ble det litt kaldt, så utover høsten og vinteren håper jeg gore-tex jakka vil fungere bra!

    SvarSlett
  4. Hei Martin, takk for sist :) Har alltid lurt på dette med klokker, og forestiller meg at de er litt i veien? Selv svetter jeg over snittet mye, så kjent med samme fenomen som deg. Men holder meg til billige inn-i-øret plugger av ymse merker. Løper gjerne med tynn lue, og den holder pluggene akkurat passe på plass. De proff-pluggene med veltebøyle og div rocket-science løsninger jeg har prøvd hittil har vært humbug...har jeg ikke lue på så må jeg drive å stappe de tilbake sånn et par ganger pr km. Får prøve klokker!

    SvarSlett
  5. Hei Birger,
    Inn i øret pluggene har irritert meg ved at de langsomt sklir ut av øret litt for mange ganger. Så lenge det er kaldt nok til at lue ikke gjør deg til by-original, funker det. Men om sommeren er det ganske distraherende at pluggene langsomt glir ut av øret, lyden på det ene øret er dobbel så høy som på det andre, etc. Intet stort problem, men komforten er bedre med små klokker (bortsett fra svetteutfordringen). I tillegg er lyden på de AKG-klokkene enormt mye bedre (og jeg er langt fra noen lydfreak). Under Göteborgsvarvet i våres opplevde jeg dog et stort problem knyttet til Ipoden min. Med poden festet til armen er det vanskelig å navigere når man løper. Jeg rotet jeg meg ut fra spillisten komponert for 21 raske km og endte opp med å løpe 7 km til Lisa Ekdahl, før jeg var såpass psyket ut at jeg stoppet, dro poden av armen og navigerte tilbake til mer upbeat musikk. Tror km-tidene gikk ned med minst 30 sek..

    Ps. Diskuterte brosjyren senest i dag. ..

    SvarSlett
  6. LOL!! Kjenner fenomenet! Løp Marathon i fjor og var dum nok til å sette iPod'en på...Marathon. Så jeg fikk nedtelling + fanfare et par km før mål.

    By-original er jeg allerede i og med at jeg løper i tajts :)
    Lua er på nå, caps når det er flere plusser ute. Ett triks jeg bruker er å feste ledningen i halsen på trøye/jakke med klips eller hårnål (den litt femi varianten). Dette hindrer ledningen i å hoppe og gradvis rykke ut pluggene.

    Vi får ta neste møte i lysløypa, Hanne er med der også!

    SvarSlett
  7. Ha, ha. For to år siden lo jeg godt av tights. Nå er det blodig alvor, og eneste som duger.

    Hvis du snakker om lysløypa i Fredrikstad er jeg med. Hvis du snakker om lysløypa i sarp er jeg meget usikker (lysløypa i Fredrikstad strekker seg jo nesten til sarp)...

    SvarSlett