mandag 10. oktober 2011

Trening når man er syk

Noen dager før halvmaraton i Oslo pådro jeg meg en aldri så liten høstforkjølelse. Kanskje hadde jeg trent litt for mye og hvilt litt for lite, løpet gikk i alle tilfeller åt skogen.

Irritert over å gå glipp av hlavmara'n i Oslo snørte jeg på meg løpeskoene så fort jeg følte meg noenlunde bra. Jeg løp noen treningsturer og tenkte at formen ikke var helt på topp, men at den sikkert ville komme seg. Planen var å trene godt i to uker og dermed fyke såpass kjapt Fredrikstadmarka rundt 9 oktober at WADA (World Anti Doping Agency) ville fatte mistanke. Dessverre kom ikke formen seg i det hele tatt, snarere tvert i mot. I stedet for å forsvinne beveget forkjølelsen seg fra halsen og ned i brystet.

Mektig irritert på meg selv for at jeg ikke ventet litt med å trene til jeg var frisk kan jeg nå notere den tiende dagen med ufrivillig treningsfri. Jeg hoster fortsatt som en gammel storrøyker, men føler meg ellers helt frisk. I følge legen er det ingen ting i veien for å trene lett, men etter å ha gått på to smeller rett etter hverandre er jeg i tvil. Neste løp i min kalender er Fredrikstadløpet i begynnelsen av april, så det er jo for så vidt ikke noe stress, bare veldig, veldig irriterende.

For å bøte litt på det dårlige humøret har jeg bestilt utstyr, masse utstyr:
Adidas Salvation 3 (Disse er en del lettere enn Salvation 2)
Adidas Adistar Adios 2 (får de ikke før i begynnelsen av januar)
Adidas f50 runner (skikkelig spent på om disse er noe å løpe i og særlig for meg som overpronerer en smule)
Adidas Adizero Tempo 4 

Jeg bestilte meg også ny jakke til løping i ruskevær: Adidas adistar Archetype jacket. Den har goretex membran og jeg er derfor spent på om den puster godt nok.

6 kommentarer:

  1. Hehe.. Som å lese egen oppkjøringshistorie i sommer/høst. Hvor fikk du bestilt Adios 2?

    Mvh Chr

    SvarSlett
  2. Hei,

    Ja, det er vel noe mange som har trent en liten stund og driver oppkjøring mot konkurranser har opplevd. Krever kanskje en del erfaring å tolke kroppens signaler godt også. Endelig føler jeg meg bedre og vurderer å legge inn en styrke økt på treningsstudio i kveld.

    Adios 2 bestilte jeg gjennom en bekjent som jobber hos Adidas. (De fleste skoene mine kjøper jeg gjennom Running Warehouse, hos Löplabbet, etc, men innimellom får jeg mulighet til å bestille gjennom han).

    SvarSlett
  3. Ach so... Skjønte lite av adios2-bestillingen, i og med at jeg ikke fant noe på nettbutikkene. Virker jo som en spennende oppgradering, og det på en allerede suveren sko. Kjøpte forøvrig selv goretex-jakke og venter enda på ytterligere temperaturfall før jeg tør prøve. Kjøpte Gore mythos gt, som jo skal være laget for løping. Men ser samtidig at mange styrer klar av vanntette jakker pga ventilasjonstrøbbel.

    SvarSlett
  4. Gleder meg til å teste Adios 2. Etter litt nøling hadde jeg egentlig tenkt å kjøpe Adios 1, men de var vanskelig å få finne i min størrelse.
    Grunnen til at jeg har vært nølende er at jeg overpronerer. Etter at Mosjonisten-Espen meldte at skoene fungerer supert selv om han overpronerer en god del, bestemte jeg meg likevel for å prøve skoene, men da blir det altså Adios 2. Spennende!

    SvarSlett
  5. Vet ikke hva slags sko du løper med ellers, men Adios har jo tynne såler dersom du er vandt med oppbygde mengdesko. Det gjør igjen at problem med pronasjon blir mindre - om trent som ved terrengsko. Endte med å løpe halvmara i Oslo på Adios, og da hadde jeg kun brukt de på intervalltrening og en 10 km på skogsstier tidligere. Gikk imidlertid veldig bra. Dersom du ikke har brukt konkurransesko før er det en aha-opplevelse å prøve Adios. Beskrivelsen av at det føles som å fly avgårde, stemte i hvert fall veldig godt for meg.

    SvarSlett
  6. Løper med mye forskjellig og alt fra mengdetrenings-, lettvekts- og konkurransesko. Nærmeste jeg kommer Adiosene er nok Adidas Mana 5. De veier rett over 200 gram, har lav profil og ligner i det hele tatt mye på Adios, men har kile mot overpronasjon. Dessverre har Adidas latt dem gå ut av produksjon (har aldri vært i salg i Norge, men fikk de hos Running Warehouse. Lurer på å kjøpe ett par til før alle lagre er tomme).

    Jeg løper intervaller og en og annen tempotur med konkurransesko. Opp mot konkurranse har jeg derimot pleid å løpe nesten alle økter med de tunge mengdetreningsskoene mine. Da kan jeg virkelig kjenne hvor lette konkurranseskoene er på løpsdagen.

    SvarSlett