lørdag 3. desember 2011

Å løpe i kulda

Heldigvis har temperaturen holdt seg unormalt høy gjennom november, i hvert fall fra en løpers perspektiv. Dette har ført til at jeg har tilbakelagt langt flere kilometer denne høsten enn i fjor høst. På grunn av bra vær er tempoopplegget for å få opp farten fulgt.  De siste ukene har jeg gjennomført en intervalløkt, en tempoøkt, en bakkeintervalløkt, en 10 km restitusjon og en langtur på ca 15 km per uke.

I går kveld krøp gradene under null for første gang siden sist vinter og jeg merket at halsen min ikke liker det veldig godt. Jeg får ikke problemer med pusten, men opplever ubehag i halsen. Etterhvert som jeg presser på får jeg rett og slett vondt, selv om det bare var minus tre grader. Hvis jeg løper rolig, eller trekker buffen over munn og nese forsvinner ubehaget. Jeg lurer derfor på om jeg skal gå til innkjøp av en av disse varmevekslerne skilandslaget innimellom trener med på ekstra kalde dager.

Problemet er at jeg egentlig ikke kan fordra å løpe med maske. Jeg kan heller ikke tenke meg det er noe særlig å løpe med et rør i munnen. Noen som har erfaringer?

Alternativene er så vidt jeg vet:

Lungplus
Airtrim

Airtrim






Lungplus


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar