mandag 16. april 2012

Satt tilbake av sykdom

Skal man tro det man leser kan man ha treningsopphold på fire-fem dager uten at formen forringes nevneverdig. I løpet av de ti siste dagene har jeg trent en økt. Det betyr sannsynligvis at formen er på vei mot uante dybder, og at oppkjøringen til Gøteborgsvarvet er verst tenkelig.

Likevel har jeg unngått å la meg stresse så veldig av dette.  På den positive siden har alle tendenser til vondter i føtter og bein forsvunnet sakte men sikkert. Dermed velger jeg å tro at kroppen har hatt godt av dette ufrivillige treningsoppholdet. Samtidig krysser jeg fingrene hardt for at jeg snart kan begynne å trene igjen, for i bakhodet murrer en ekkel følelse av at km-tidene blir dårligere for hver dag som går nå.

8 kommentarer:

  1. Hei,

    Har hatt to slike i løpet av senvinteren. Et litt kortere avbrudd, og en en-og-en-halv-ukers. Min erfaring var at jeg merket tydelig effekt på første kvalitetsøkt etter oppstart igjen, men så gikk det overraskende fort tilbake til normalen. Etter en ukes vanlig trening var formen tilbake til utgangspunktet. Dessuten gir avbrekk som dette en gylden anledning til å få kontroll på vondter, som ellers kan gi vesentlig lengre avbrekk. Så - alt i alt, kanskje er det bare en bra ting det der å bli sjuk i oppkjøringsperioder.

    Mvh,
    Christian

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Christian,
      Opplevde noe av det samme etter sommerferien i fjor, og som du sier tok det ikke så veldig lang tid å komme tilbake til tidligere form. Likevel var det litt skremmende å merke hvor lite som skulle til for at forfallet setter inn. Planlegger en styrkeøkt i dag med 3km meget lett jogg som oppvarming. Sannsynligvis burde jeg vente til i morgen, men noen ganger har jeg erfart at det kan være forfriskende å svette litt.
      Hvilke konkurranser trener du mot nå?

      Mvh.

      Martin

      Slett
  2. Sentrumsløpet. Skal fighte med en annen fra distriktet ditt, Roy Freddy Andersen. Har som mål å komme under 40 på mila i år, men sentrumsløpet er jo så kupert at jeg skal være fornøyd med å komme under 42.

    SvarSlett
  3. He, he. Har løpt litt sammen med Roy. Når det striregner og taket blåser av garasjen tyr jeg til tredemølle. Da løper han langtur i gummistøvler. Til din fordel sliter han jo med plantar fascit (eller hva det heter). Hadde han ikke gjort det tror jeg han hadde vært god for en god sub 40.

    Vurderte Sentrumsløpet selv, men tror ikke jeg gidder det nå. Har jo ikke trent på to uker snart.

    SvarSlett
    Svar
    1. Sentrumsløpet er jo en fest, og det er vel fin fartstrening foran gøtavarvet??

      Ellers går jeg for maratondebut med Nordmarka skogsmaraton i juni, og forhåpentligvis fornebuløpet eller ryeløpet som opplading.

      Slett
    2. Sant det med folkefest og anledning til å gjennomføre en tempoøkt. Tiden burde jeg bare la være å tenke på. Først må jeg bli frisk.

      Nrdmarka skogsmaraton er ganske tunge saker har jeg forstått.

      Slett
  4. Heisann!

    Hvordan er formen? Du skal vel ikke løpe i Halden i morgen?

    Fortsatt god bedring i allefall. Tipper du er tilbake i knallform til Gøteborgsvarvet!

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Thea,
      Så på bloggen din at du skulle løpe i Halden i morgen. Hadde jeg vært litt bedre form skulle jeg deltatt selv, men fortsatt ikke helt der. Heldigvis er jeg såpass at jeg kan trene lett, men ikke kvalitetsøkter akkurat.

      Lykke til i morgen! Spent på løpsrapport og om det er et bra løp.

      Slett