onsdag 30. januar 2013

Kompresjonstøy - fungerer det?

Etter litt telling på knappene gikk jeg i fjor til innkjøp av en 2XU elite tights. Jeg hadde jo hørt folk lovprise plaggets vidundereffekt og tanken var å bruke den på halvmaraton i Fredrikstad. Etter noen testturer besluttet jeg likevel å gå for en av Nike tech-tightsene. Grunnen var at jeg ikke fikk 2XU tightsen til å sitte skikkelig. Den hadde en lei tendens til å gli ned, og er det noe jeg ikke gidder er det å løpe å dra i buksa over 21 km. Nå, i etterkant har jeg derimot funnet ut at 2XU tightsen virkelig må "jekkes" for at den skal sitte. Den må trekkes godt opp over legger og lår. Greia er at jeg trodde buksa var lenger enn den faktisk var. Da jeg trodde den var på var det dermed strekk i buksa som gjorde at den ble dratt nedover mot anklene hvor den satt best fast når jeg løp. Da jeg ble oppmerksom på dette lille trikset fungerte tightsen skikkelig bra. Den ble på mange måter den mest komfortable tightsen jeg har. Det er derimot en ting jeg ikke liker med den, og det er det lett glinsende stoffet. En annen ting jeg ikke liker med denne tightsen er at den er lang. Kompresjonstøy var vel først og fremst ment som restitusjonstøy, altså plagg man har på etter trening for å akselerere restitusjonen av ømme muskler. Av forskjellige grunner gidder ikke jeg gå i tights hjemme. Grunnen til at jeg kjøpte kompresjonstightsen var derfor lovnaden om at det også gir effekt under fysisk aktivitet. Problemet er at jeg løper alle mine løp i sommerhalvåret og da er lang tights for varmt. I tillegg er det kompresjon rundt leggmusklene som skal størst effekt i utholdenhetsidrett.



Dermed er det sleeves som er løsningen for meg. Når det er varmt foretrekker jeg nemlig løpeshorts. Jeg ble tipset om BV Sport's Booster sleeves av en fysio-kamerat. De er utviklet og produsert i Frankrike i samarbeid med det franske Track and Field landslaget (4x100m). Kameraten min har det norske agenturet og jeg sa meg mer enn villig til å teste et par. Jeg har testet sleevsene på to turer på mølla og tilsammen 25 km. Jeg skal innrømme at det er vanskelig å si om produktet fungerer som produsenten sier de skal fungere. Det er jo nemlig sånn at dagsform etc. gjør det umulig å sette fingeren på hvorfor man føler kroppen fungerer bra. Det som er sikkert er at BV-sport booster sleevsene sitter bra. De er trange, men ikke ubehagelig. I tillegg er de lett å dra på sammenlignet med både 2XU tightsen og f.eks. CEP-sokkene.

Jeg har trua på kompresjonstøy og innbiller meg at de bidrar til at beina føles bedre over litt distanse enn uten. I dag gikk i hvert fall 10 km på mølla lett på 45 minutter og beina føles bra også etterpå. Ser det som sikkert at disse er på under sommerens konkurranser!

5 kommentarer:

  1. Jeg er heller ikke fan av det glinsende stoffet til 2xu men er ellers veldig godt fornøyd med tighsten. Så inntil jeg finner noen andre tighs som jeg er tilsvarende godt fornøyd med så må jeg bare bite i meg at stoffet glinser!

    Hvor får man kjøpt BV Sport's Booster?

    SvarSlett
  2. Ja, 2xu er digge å løpe i, så glinsestoff får gå.

    Sjekket med kameraten min angående BV sport boosters. De vil i løpet av februar selges på denne siden: www.sportsteip.no

    SvarSlett
  3. Er ikke supersikker på effekten selv, men placebo er også undervurdert?! Uansett er 2XU de absolutt beste jeg har - i bruk, og ikke minst holdbarhet både i passform, vask og slitasje generelt. Det er andre som er like solide, men langt fra like komfortable. Det kjipe med 2xu er at det er knot å få de på/av, samt at du ser de overalt i disse dager....vakke sånn før etc.

    SvarSlett
    Svar
    1. Placebo fungerer som bare pokker, det er vitenskapelig bevist!

      M

      Slett
  4. BV Sport boosters og annet kompresjonstøy fra BV Sport er nå tilgjengelig på www.boostersport.no.

    SvarSlett