onsdag 9. januar 2013

Makspuls og kondisjon

Forleden begynte jeg å fundere på om bedre kondis har innvirkning på makspulsen, og forsåvidt også om makspulsen har noen innvirkning på kondisen.... Jeg mistenker nemlig at makspulsen min har gått litt ned og nå er litt under snitt. Etter intervalldrag på tredemølla hvor jeg innimellom løper til melkesyra spruter og bena føles som to årer plaskende i vannet har jeg sjelden over 170 i puls. Det høyeste jeg har registrert siste halvår er faktisk 167 slag pr.minutt. På vårparten i fjor mener jeg ofte å ha ligget rundt 175 på lignende økter.

Følger man det gamle regnestykket, 220 minus alder er min makspuls 183. Nå skal det jo sies at dette regnestykket kun er veiledende og kun antyder et snitt. Samtidig vet jeg jo ikke hvor mange prosent av makspuls jeg er på når jeg løper mine intervaller, men vil anta det er rundt 95% (jeg føler meg i hvert fall ganske "tom" når jeg hopper av mølla). Det betyr i så fall at min makspuls er rundt 176 slag pr. minutt.

Dette blir kun spekulasjoner og jeg har vurdert å besøke Høgskolen i Østfold/ Fredrikstad som ligger rett nede i gaten her. Der kan de nemlig teste både VO2-maks og makspuls med maske på tredemølle og masse fiksfakserier koblet til kroppen. Spørsmålet er om det er noe poeng. Det ville i så fall bare være av nysgjerrighet. Jeg kunne kanskje blitt flinkere til å trene i pulssoner når jeg kjenner min makspuls. Det må vurderes.

Angående spørsmålet om makspuls har noen innvirkning på kondis så har jeg funnet ut av det gjennom gode gamle google. Etter å ha skummet gjennom flere artikler fikk jeg bekreftet at god kondis ikke har innvirkning på makspulsen på samme måte som den har på hvilepulsen (hvilepulsen synker jo som regel etterhvert som man blir i bedre form). Det som derimot endrer seg er hvor lenge man kan ligge i f.eks 95% av maks.

Jeg kunne heller ikke finne noe som bekreftet at høy makspuls gir bedre kondis. At Marit Bjørgen har 177 i makspuls bekrefter dette.

Det jeg fant var at hvor raskt pulsen synker er en god indikasjon på hvor god form man er. Dette visste jeg egentlig fra før, men har aldri lest en artikkel om temaet med "tabell" for hvor god form man er når pulsen f.eks synker med 20 slag på 1 minutt etter endt intervalldrag. Selv synker pulsen min (litt avhengig av dagsform) med ca. ett slag i sekundet de første 40 sek og ca. 50 slag på ett minutt. I følge DN er jeg dermed i klasse med godt trente idrettsutøvere. Hurra. Synd det ikke viser seg på kilometertidene mine...

Lenke til artikkel i DN

2 kommentarer:

  1. Maxpuls er visst genetisk og det kan man ikke gjøre noe med, det er min (hvilepulsen) som forandrer seg jo mer trent du er. Den bør være lavere og lavere jo bedre kondis du har. Ja du er definitivt godt trent!

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk for det Ania. Formen har virkelig blitt bedre. Fortsatt er det forhåpentligvis mye å gå på!

      Slett