mandag 27. juni 2011

Erfaringer Saucony Fastwitch 5

Saucony Fastwitch 5 er Sauconys lettvekts/ konkurransemodell for personer som overpronerer. Med en vekt på 220 gram  er ikke skoen blant de letteste i klassen, men den føles lynkjapp på foten.



Demping:
I forhold til f.eks. Adidas Aegis 2 føles skoen myk i sålen. Noe jeg ble særlig oppmerksom på da jeg testet skoene etter hverandre på tredemøllen. Adidas skoene føltes nærmest harde mens Sauconyene ga inntrykk av  å være mye mykere. Det samme gjelder hvis man sammenligner med Adidas Mana 5. Saucony Fastwitch 5 gir inntrykk av å være godt dempet, noe de faktisk ikke er. Faktum er at skoene er relativt lite dempet. Jeg er en ganske tung løper med mine 87 kg og Fastswitch 5 er på grensen til hva føttene og beina mine har godt av. Noe av grunnen til at dempingen er i snaueste laget for meg er sannsynligvis at jeg er en hel-løper. Men også i framfoten merker jeg at denne skoen ikke er særlig godt dempet. Selv om skoene ikke er blant de best dempede tok de meg fint rundt Gøteborgsvarvet uten at jeg fikk problemer med hverken i føtter eller knær. Likevel er mitt inntrykk at Adidas Mana 5 faktisk er bedre dempet, i hvert fall hvis jeg kjenner på hvordan beina føles etter en 10 km tempo runde.

Løpsfølelse:
Saucony Fastwitch 5 var de første virkelige lettvektsskoene jeg kjøpte. Sammenlignet med Adidas Adizero Tempo føltes de fjærlette gatelangs på Kråkerøy. Med den lave hel-til-tå differansen var løpsfølelsen en helt annen enn med Adidas-skoene. Skoene er tilnærmet flate og får deg automatisk mer over på framfoten, særlig når beina ikke er sure og slitne. Utfordringen er at dette krever tilvenning, og at denne tilvenningen kan være tøff for blant annet akillesene. Skoene føles raske og sitter meget godt på foten, den omsluttende lesten gir følelsen av å ha på seg sokker.

Stabilitet:
Skoene er tilstrekkelig stabile for mitt overpronerende steg. Jeg har ikke opplevd smerter i hverken knær eller skinnlegger som følge av dårlig stabilitet. De virker mer stabile enn f.eks Adidas Aegis 2.

Konklusjon:
Saucony Fastwitch 5 har i Runners World fått kritikk for å virke klumpete. Det er jeg ikke enig i, disse skoene er blant de minst klumpete jeg har løpt i. Videre har de i sko-tester fått kritikk for luftehullene i sålen fordi dette fører til at man kan bli bløt når det regner, eller når man løper på våt skogbunn. Jeg har løpt mangfoldige mil i skoene og aldri opplevd dette som et problem.

Saucony Fastwitch 5 er raske sko med god stabilitet. På grunn av den lave profilen passer de ikke helt til mitt løpesteg. På den annen side er skoene supre for å tilvenne løping på framfoten.

Tekniske data på: Runningwarehouse  Les mer på: Løplabbet

Saucony Fastwitch 5

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar