fredag 24. juni 2011

Kristinaløpet - Prikke inn formen

Siste økt før 10km er unnagjort og jeg er en smule mer optimistisk enn tidligere i uken.  I dag gjorde jeg unna fem km med tre innlagte intervalldrag og det gikk fint uten antydning til smerter i mage eller bein. I følge Garminen hadde jeg 4.27 i snitt.

Likevel er jeg litt i tvil om jeg vil klare sub 45 minutter over 10 km (må løpe under 4.30 min per kilometer). I Handymanløpet, som er en 10km i Fredrikstadmarka, klarte jeg 46.45, og da var jeg rimelig pai de siste meterne. Det var riktignok bare tre dager etter Göteborgsvarvet, og inkluderte noen ganske bratte bakker, men likevel. Å ta av nesten to minutter er mye, selv om jeg har trent bra siste måneden. Løypa i Tønsberg er jo heller ikke padde flat, den starter med en km stigning, for deretter å humpe videre uten de store høyde forskjellene.

Nå gjelder det vel bare å slappe av og håpe at dagens treningsøkt ikke har gjort mer skade enn nytte. Ekspertene er tross alt delt i om det er smart å løpe dagen før konkurranse, ikke minst når det gjelder intervaller. I følge mosjonisten (Espens løpeminner på nett), er det en suksessoppskrift. I følge Runnersworld er det idioti. Av en eller annen grunn velger jeg å lytte til amatøren, delvis fordi jeg er imponert over hans utvikling, men også fordi jeg selv har erfart at farten på treningsturene har økt dagen etter lette intervalløkter.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar