mandag 27. juni 2011

Løpeteknikk - på tide med styrketrening for løping

Etter å ha scrollet gjennom bildeseriene fra Kristinaløpet (lenke til fotogalleri på tb.no) blir jeg nok en gang gjort oppmerksom på at jeg er relativt stor i forhold til gjennomsnittsløperen. Det er i og for seg greit. Jeg har ikke noen typisk løperfysikk, og målet er å gjøre det best mulig med mine forutsetninger. Mer urovekkende er derfor hva jeg oppdager når jeg ser filmsnuttene fra løpet. Jeg har rett og slett en merkelig løpestil - jeg beveger ikke venstre-armen når jeg løper og steget er nesten blottet for spenst.

I mitt 11 måneders treningsopplegg mot halvmaraton distansen har jeg så langt nesten avstått fra styrketrening. Mitt motto i nesten ett år har vært at for å bli en god løper må man man trene på å løpe og at styrketrening derfor er unødvendig. Filmsnutten fra Kristinaløpet har fått meg til å gå bort fra denne ideen.

Planen nå er derfor å være mer oppmerksom på bruk av armene +  å trene spenst.
Armbruk skal jeg greie å gjøre noe med gjennom økt oppmerksomhet, bedre spenst må jeg derimot investere litt mer tid i.

Løsningen, sånn jeg ser det for meg, er å gå til innkjøp av en vektstang (som veier 10 kg) og vekter som til sammen veier 20 kilo. Jeg monterer manualene på vektstangen og har dermed 30 kilo som kan legges over skuldrene og beveges opp og ned i dype knebøy/ spensthopp. Planen er å avslutte løpeturen tre ganger i uka med 10 repitisjoner ganger tre sett. I tilegg må jeg legge inn flere intervalløkter og motbakkeøkter.

I tillegg til at jeg som et resultat av disse grepene forhåpentligvis vil få en løpestil jeg ikke skjemmes over, vil jeg høvle av ytterligere noen sekunder på kilometertidene mine.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar