onsdag 9. mai 2012

Gøteborgsvarvet 2012 - forberedelser siste uke før halvmaraton

Tre dager gjenstår til halvmaraton i Gøteborg. Ettersom jeg har bestemt at dette skal være et koselig løp, kjenner jeg lite til nerver. Jeg skal selvfølgelig gjøre en hederlig innsats på å kare meg inn til en tilfredsstillende tid, men kommer ikke til å deppe over å løpe fem minutter langsommere enn jeg gjorde i Fredrikstad i mars (1.40).

Status tre dager før løpet
Ankelen er bedre, men fortsatt ikke bra. Jeg kjenner at noe ikke stemmer hvis jeg løper raskt i krappe svinger, eller på ujevnt underlag. Innimellom bekymrer jeg meg litt for om ankelen vil holde 21 km på asfalt. Kjenner jeg meg selv rett, er det også en fare for at jeg på lørdag vil holde det gående helt til foten faller av, jeg blir idretts-invalid, må slutte i jobben og selge huset. Den tid, den sorg.

Så langt denne uken har jeg gjennomført en tempoøkt på mølle og en relativt rolig 9 km i dag (onsdag). Jeg vurderer en super kort intervalløkt på fredag, men ser an. Sannsynligvis har ankelen godt av noen dagers hvile.

Nytt og nyttig utstyr
På mandag ankom pakke fra Running Warehouse. Jeg lar meg fortsatt imponere av at man kan bestille varer fra USA på torsdag kveld, for så å få de levert på døren påfølgende mandag ettermiddag.

I pakken fra amerikanerne var det denne gangen en stk. Nathan Endurance Race Vest og et par Adidas Adizero Haigo.
Nathan Endurance Race Vest - lommer i bøtter og spann


                                     Liten og lett

Jeg har lenge vurdert disse drikkesekkene og sist uke røk jeg på en Vaude sekk på tilbud hos XXL. Vel hjemme og fornøyd med det jeg mente var et godt kjøp, søkte jeg på pc'en etter folks erfaringer med sekken. Fint lite var å finne. Det jeg derimot fant var utallige artikler og blogginnlegg som lovpriste Nathans drikkesekker. Lettere stresset over at jeg hadde gjort et bomkjøp, kom jeg til å tenke på 30 dagers åpent kjøp ordningen hos de store kjedene. Dermed logget jeg inn på Running warehouse og bestilte en Nathan sekk med 2liter blære og masse smart plasserte lommer foran på selene. Vaude sekken er levert tilbake til dit den kom fra.

Det feteste med Nathan sekken er at den veier 350 gram, den sitter som klistret til kroppen uten å sprette opp og ned når man løper, den har vanntett lomme til f.eks. telefon, den har lommer til f.eks energigel og den har en lomme bakpå hvor man kan klemme ned f.eks en tynn vindjakke. Den er faktisk så digg å løpe med at jeg vurderer å ha den på til lørdag, men da kun med maks en liter vann (den tar to liter).

I boksen var også et par Adidas Adizero Haigo. På grunn av ankelen min har jeg ikke turt å teste de skikkelig ennå. Jeg løp litt på mølla med de i går, og disse skoene er lette! Etter et par km byttet jeg fra Haigoene til Adidas Salvation 3. Forskjellen var mildt sagt enorm. Med Haigoene lander selv jeg midt på foten. Jeg gleder meg virkelig til å knytte nærmere bekjentskap til disse gule racerne.


11 kommentarer:

  1. Hei. Kom gjerne med en statusoppdatering av sekken når du har fått testet den. Vurderer noe slikt selv også. Og lykke til i Gøta!

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk,
      Testet sekken på 9 km i går med to liter vann i blæra. På den lille turen fungerte den utmerket. Den beveget seg minimalt og er etter min mening mye bedre å løpe med enn f.eks. drikkebelte med småflasker. På kommende langturer er den dermed selvskreven. Regner med jeg vil bruke den i Gøteborg, kommer tilbake med grundigere vurdering etter det.

      Sjekk ut www.runningwarehouse.com for forskjellige modeller (ligger under Hydration systems i venstremenyen). Prisene her, i forhold til f.eks Løplabbet hvor de fører Nathan sekkene, er lave.

      Slett
    2. Høres veldig bra ut. Godt mulig det blir en tur til runningwarehouse.com på meg. Spennende å høre hva du skriver etter lørdagen også.

      Slett
  2. Den sekken ser utrolig behagelig ut.
    Masse lykke til på lørdag!

    SvarSlett
    Svar
    1. Sekken er superduper. Jeg hadde en liten løpesekk fra før, men denne var overraskende bra i forhold. Har man ikke behov for drikke er det jo også mulig å ta ut vannposen, og da kan man kombinere løpeturen med nyttige nød-handleturer (noe jeg ganske ofte gjør).

      Med været som er meldt i Gøteborg til lørdag (uttrygt for regnskurer) vurderer jeg å stappe ei regnjakke i sekken. Gjennomvåt i 11 m/s og sju varmegrader er nemlig ikke en suksessoppskrift for meg...

      Slett
  3. Ah, de Hagio-skoene skulle jeg gjerne hatt. Virker som en bedre arvtager etter Adios, enn hva Adios2 er. Du får skrive mer om skoene etter hvert som du får tatt noen raske turer. Lykke til i helgen.

    Christian

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk,
      Hagioene har jeg siklet på lenge. Espen har skrevet en snutt om de på sin side (www.mosjonisten.com). Så vidt jeg forstod var han super fornøyd med skoene og brukte de til og med til halvmaraton (selv om de bli markedsført som opp til 10km konkurranse-sko).

      Eneste issue jeg opplevde med skoene da jeg løp med de i går, var at de gnagde på innsiden av stortåleddet. Forhåpentligvis kom dette av at jeg hadde snørt de super stramt. Går ikke det seg til er skoene nemlig nærmest ubrukelig for mitt vedkommene. Det hadde vært en aldri så liten nedtur, for løpsfølelsen med disse overgikk både Adios 1 og 2 i bøtter og spann...

      Så forresten at de har begynt å selge Hagioene på Løplabbet til 1300,- kroner.

      Slett
  4. Ja, 1300 kr... Ser på Wiggle at du får den hjem til 830 kroner inklusiv frakt, toll og postens gebyr. Frister ikke akkurat å kjøpe her hjemme.


    Chr

    SvarSlett
    Svar
    1. Med sko og Nathan-sekk (koster ca. 1000,- på loplabbet) kom hele forsendelsen fra RW på 1147,- kroner. I tillegg kommer moms, men fortsatt er det jo faktisk nesten en tusing å spare.

      Slett
  5. Hei :) Trur du det er mulig å fullføre Gøteborgsvarvet uten trening? om man er en vanlig 18åring. Hehe :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei,
      Å komme deg rundt klarer du helt sikkert, med mindre du tar deg helt ut de 10 første kilometerne. Hvordan du bør tilnærme deg løpet er helt avhengig av formen din. Det generelle rådet til alle, uavhengig av form er jo å åpne forsiktig. Kjenn hele tiden på formen. Er målet kun å komme rundt, går du litt når du føler deg sliten, f.eks. ved drikkestasjonene (det er ti stk langs løypa). Da jeg løp i fjor var det mange, mange som gikk innimellom.

      Det viktigste er å nyte stemningen. Lykke til!

      Slett