torsdag 24. mai 2012

Runners high

Fenomenet runners high opplever jeg sjelden, eventuelt opplever jeg det såpass ofte at jeg ikke klarer å skille det fra den gode følelsen jeg nesten alltid får av å løpe. Det går nemlig lett å løpe om dagen. Beina kribler, kveldene er lyse og luften er myk og varm.


Vannet er i ferd med å bli varmere og i kveld luktet det sommer ved sjøen.





Det var en varm vinter, og i februar ble det mange gode turer ute. Likevel foretrekker jeg mai.

Stian og Harald ser på skoene sine og lurer på hvorfor de ikke har borrelås


I dag ble det en 11 km i pratetempo. Ryktene sier at det i løpet av få dager vil nærme seg 20 grader i vannet. Neste uke blir det håndkle og badebukse i sekken.

Over til noe helt annet. På fredag fikk jeg boken "Born to run", eller "Født til å løpe" som den heter på norsk. Interessant historie, relativt godt språk, god flyt og skrevet med cliffhangers på slutten av hvert kapittel slik at man føler seg nødt til å fortsette å lese for å finne ut hvordan historien utvikler seg. Det hele dreier seg rundt Tarahumara-indianerene i Mexico og deres enorme løpskapasitet, noen gale amerikanere og fulltids ultraløpere. Som sagt er det en fengende bok jeg virkelig har hatt glede av å lese. Nå nærmer jeg meg slutten av boken og merker til min store forskrekkelse at jeg er i ferd med å bli hjernevasket. Etter å ha lest noen hundre sider i denne boken tror jeg fullt og helt at godt dempede sko representerer satan og barfotløping frelsen. Kjipt, og jeg forsøker å love meg selv at jeg aldri skal kjøpe Fivefingers. Å løpe mer i dårlig dempede og slitte konkurransesko derimot, se det har jeg fått klokketro på.

I dag løp jeg i Adidas Adios 2. De fungerte bra selv i pratetempoet på dagens tur. Begynner egentlig å få sansen for de skoene.

6 kommentarer:

  1. Good stuff. Funker nok bedre å trene, enn å løpe race i varmen. Kjempesmell på Fornebuløpet for meg tidligere i uken. I kjelleren fra 3 km-merket, og da var det laaaaangt inn de siste 7 kilometerene. Verste 10 km jeg har løpt.

    Kommet deg på jogg.se ennå?

    Mvh Christian

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei leste på Espens blogg at Fornebuløpet var drøye saker. Varmen er vel også ekstra plagsom så tidlig i sesongen. På Gøteborgsvarvet for to år siden var det flere som døde og nesten 100 sykehusinnleggelser pga. plutselig overgang fra 12 til 25 varmegrader. Merker det jo også på treningsturene at 15 grader er friskere enn 25, da er drikkesekken god å ha1

      Hva er neste 10km forsøk for din del?

      Har fortsatt ikke kommet meg på jogg.se.

      Slett
    2. Usikker på neste 10 km. Får ikke m meg hytteplan i år, da løper jeg Amsterdam. Men et av sesongens mål var jo sub 40, så jeg må prøve å finne et lett løp for å ha en sjanse. Noen forslag??

      Slett
  2. Fint at du får så fine treningsopplevelser for tida. Treningen funka for deg enkelt og greit. Jeg tror jeg opplevde "runners high" ca 22 km i Oslo maraton. Da ble det plutsellig kjempelett å løpe og jeg økte skikkelig tempo. Men kanskje det var fordi jeg løp i sentrum og det var mye publikum til stedet? Ellers synes jeg at jeg blir alltid litt "high" etter en god, lang løpetur. Kan klappe segselv på skulder, "well done".
    Vi er kanskje født til å løpe bærfot, men godtdempet sko er skapt for å hjelpe føttene våre. JEg foretrekker demping framfor FF.

    SvarSlett
    Svar
    1. Med mye folk langs løypa er det kulere å løpe. Det gir i hvert fall meg energi. Den gode følelsen i etterkant av løpeturene er på sin side noe av det mest avhengighetsskapende ved løpingen for min del.

      Angående det med barfotløping har jeg aldri testet det (siden jeg var barn). Etter å ha lest boka er jeg likevel overbevist om at det er god trening for foten og steget å løpe barfot. Det betyr ikke at jeg vil bytte ut joggeskoene mine med hansker. Å kjøre noen økter på gress/ myk sti i ny og ne har jeg derimot tro på.

      Slett
  3. Mye enklere å starte barfotløping på jevn, fin asfalt. Gress er for mykt til at man kjenner forskjellen skikkelig. Ta av skoene og løp de siste fem minuttene av løpeturen barbeint de første gangen, og øk mengden sakte derfra, så er du i gang (og sannsynligvis snart frelst, men vent noen uker før du begynner å ta hele turen uten sko).

    SvarSlett