torsdag 24. januar 2013

Magasiner om løping - Runners World på norsk

Siden jeg begynte å løpe regelmessig for snaue tre år siden, har jeg vært en relativt dedikert leser av diverse magasiner om løping. Artiklene har både vært motiverende og ikke minst opplysende i forhold til hvordan man skal få maksimalt ut av denne egentlig intuitive idretten. Ettersom jeg er ganske glad i utstyr og gadgets har diverse tester av sko, klokker, trøyer og sokker blitt lest opp og ned, om og om igjen.

Svenske Runners World har så langt vært favoritten. Jeg har også lest den amerikanske utgaven noen ganger, men foretrekker den svenske, ganske enkelt fordi den er tilpasset nordiske forhold. I tillegg har den reportasjer om løp jeg løper, som f.eks Gøteborgsvarvet. Jeg har også lest f.eks Aktiv trening innimellom, men synes det blir litt for mye utenomsnakk. For meg er det løping som gjelder. Nå skal det sies at Runners World har en del stoff om triatlon, men hovedfokus er fortsatt løping.
Selvfølgelig leser jeg også Kondis. Bladet er stappfullt av gode reportasjer og bare terminlista som følger med bladet er grunn nok til å være Kondismedlem. Nå på vinteren synes jeg kanskje det blir litt for mye langrennsfokus. Ikke det at jeg har noe i mot langrenn, jeg synes det er super-gøy, men med vintrene vi har på disse breddegrader ligger ikke forholdene til rette for å dyrke interessen.

I alle fall, her om dagen så jeg noen av "facebook-vennene" mine hadde likt sidene til norske Runners World. Jeg klikket på lenken og fikk beskjed om at første magasin kommer i slutten av februar. Ikke nok med det, hvis man var blant de første 500 som tegnet abonnement ville man få en super-duper løpeklokke i "premie". Med tanke på min sviktende Garmin klinte jeg til. Nå tviler jeg sterkt på at løpeklokken egentlig er super-duper, den har neppe gps, men skal bli spennende å teste. Uansett, nyheten om at vi nå får en norsk utgave av Runners world synes jeg er spennende. Man kan vel forvente at denne vil dekke også norske løp, samtidig vil jeg forhåpentligvis slippe å lese en hel artikkel på svensk om viktigheten av å styrke "bålen" uten å skjønne en skit, som dem sier i Sverige.







6 kommentarer:

  1. Godt du er kondismedlem ;-) Kondis er primært rettet mot løpere selv om vi også presenterer triathlon, ski og sykkelstoff. Det vil alltid være en utfordring å balansere stoffet i riktig dose i forhold til de ulike lesernes interesser....

    SvarSlett
    Svar
    1. Som sagt, Kondis er et sabla bra blad, selv om det for tiden er mye langrenn. Sannsynligvis er det en god strategi å skrive litt om forskjellige tema, målgruppen blir jo større. Samtidig er det mange som kombinerer løping, ski og sykkel.

      Slett
    2. Jeg oppfattet det ikke som kritikk altså! :-)

      Slett
    3. He, he, nei da, det forstår jeg. Forsett det gode arbeidet med bladet!

      Slett
  2. Hadde vært supert med et eget Runner's world med norsk stoff, men den forsiden der og mange av artiklene er fra det svenske Runner's world fra des. 2011! Håper de i fremtiden satser på egne artikler, vi har jo mange løpeinteresserte bloggere som sikkert kan bidra, blant annet deg :-)

    Hilsen Per Christian

    SvarSlett
    Svar
    1. Jeg registrerte også at det var mye kjent stoff, Martina Haag på forsiden etc. men tenkte det bare var et eksempel på hva man kunne vente seg av forskjellige artikler. Hvis ikke er det jo drøyt. Da har jo de fleste i målgruppen lest alle artiklene tidligere.. Krysser fingrene for litt egenproduksjon!

      Slett