søndag 6. januar 2013

Uke 1 - Mølleløping og gode sko

Første uke av et nytt år er ferdigløpt.
I forhold til den noe sløve desember måneden har jeg økt mengden litt og nærmer meg igjen 40 km + pr. uke. Ingen nyttårsforsetter om å trene mer eller mindre. Egentlig har jeg ikke nyttårsforsetter i det hele tatt, men merker at jeg føler meg kvikkere når jeg får løpt litt mer enn 32 km i uka.

Noe jeg har begynt med i høst er å gjennomføre et sett med knebøy etter hver eneste løpeøkt. Jeg kjører 5x8 repetisjoner med ikke alt for stor belastning. Ideen er å aktivisere flere muskler for å få mer spenst og sprett i steget. Jeg har holdt på med dette i noe over en måned og innbiller meg at jeg allerede føler meg hakket sterkere. I tillegg har jeg pleid å ta en til to øvelser på overkroppen. Det snakkes jo stadig om hvor viktig det er å ha sterk kjerne-muskulatur når man løper. Jeg tror neppe jeg vil se sixpack før sommeren, men det er vel lurt å trimme andre muskler enn bare beina, kanskje.

Til min store glede leste jeg akkurat i VG at løping på mølla er desidert mest effektive treningsform på helsestudio. Gleden ble enda større da jeg så at man kun forbrenner halvparten av kaloriene ved tilsvarende treningstid på sykkel (ikke at jeg har noe mot syklister, de virker bare litt høye på pæra der de sprader rundt i sponsortøyet sitt og snakker om gir-hendler av karbon og felger til 30.000,- stk). Vel, vel, jeg trives i hvert fall best med å løpe. Ikke minst trives jeg med det relativt lave budsjettet som må til for å dyrke denne idretten. Det viktigste er sko. Gode sko er avgjørende for at man skal få fullt utbytte av løpingen. Med feil sko kan man bli skadet og da er det over og ut. Mange foretrekker Asics, andre Nike, Saucony, etc. Alt avhengig av smak og behag og noen ganger din anatomi. Selv foretrekker jeg Adidas. Jeg har også sko fra Saucony, Asics og Puma, men ender opp med å vende tilbake til Adidas. På mølla bruker jeg for det meste lettvektsmodeller. Ettersom mølla svikter og dermed demper litt for hvert steg er ikke belastningen ved fotisett like stor. En utfordring er derimot at belastningen på mølla er veldig konstant (med tanke på det jevne underlaget). Det er sikkert derfor lurt å bytte litt på skoene man bruker på mølla.


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar