søndag 13. januar 2013

Uke 2 - Kuldemaske og kranglete Garmin 305

Siden nyttår har det blitt fint lite løping ute. Dermed har årets to første uker forløpt med tempo og intervaller på mølla. I morges kom jeg meg derimot endelig ut igjen. Det var 8 kuldegrader, altså ikke så veldig kaldt, men likevel litt i kaldeste laget for halsen. Løsningen er Airtrim kuldemaske med sportsfilter.

Man blir seende litt rar ut og drikkesekk med slange tilfører uttrykket en ekstra dimensjon. Hadde jeg møtt en med dette utstyret ville jeg gjettet på det dreide seg om en astmatiker med O2 tank på ryggen.


Likevel, når termometeret kryper under minus fem er kuldemaske løsningen for meg. Det er ikke sånn at jeg ikke klarer meg uten, det er bare enormt mye mer behagelig med masken på. Varmeveksleren gjør at luften man puster inn holder rundt 17 grader og høyere luftfuktighet.

I dag ble det snaue 10 km med utgangspunkt fra hytta i Strømstad. Det var meldt sol hele helgen. Den uteble, litt kjipt, men fortsatt var det virkelig digg å kjenne grus, sti og asfalt under beina igjen. Snøen som lavet ned ved juletider er definitivt borte.

Kald morgen, men vindstille. Egentlig var det ganske fint.


Det var en fin liten tur i dag og jeg begynner virkelig å glede meg til kveldene blir litt lysere. Jeg var spent på tempoet utendørs etter så mye mølleløping og sjekket garminen hyppig. Problemet var bare at displayet ikke ville "tenne". Jeg kunne så vidt skimte tallene, men meget svakt. Jeg har opplevd det et par ganger tidligere i høst, men da har det løst seg ved å restarte klokka. Nå forble den tåkete og ikke før jeg kom tilbake på hytta våknet displayet til livet. Da kunne jeg konstatere at tempoet hadde vært høyere enn det jeg hadde trodd og det er jo egentlig godt nytt. At garminen har begynt å fuske er derimot ikke godt nytt. Jeg har liksom blitt veldig glad i den klokka, men er den død så er den død og jeg har begynt å kikke etter en erstatning. Førstevalget er Garmin Forerunner 910XT. Problemet er at den koster 2800,- kroner.
Spørsmålet er hvilke alternativer som finnes der ute..

Enn så lenge løper jeg videre. I morgen står intervaller på programmet, da er det tilbake på mølla og tilbake til vektene. Etter å ha løpt noen bratte bakker i dag føler jeg absolutt at knebøy-øvelsene jeg har kjørt de siste ukene har effekt.

Denne uken løp jeg 42 km fordelt som følger:

Tirsdag: 6 x 1 km intervall i 4 min til 3.30 min pr km. (10 km)
Onsdag: 8 km resitusjonsjogg på mølla
Torsdag: 8 km med 5 km tempo i 4.16 pr km
Fredag: 7 km progressiv (begynte i 5 min tempo, avsluttet i 4 min tempo)
Lørdag: Fri
Søndag: 9,6 km langkjøring ute.

Etter hver mølleøkt kjører jeg  styrkeøvelser på ben, mage og overkropp (ca 10- 15 minutter).

4 kommentarer:

  1. Her går det unna! Er veldig klar for litt hyggeligere temperatur og mindre mølletid..
    Vurderer ny Garmin her også - min 310XT fungerer fortsatt like bra etter noen år. Problemet er at den var syk fra starten av, og lader ut batteriet sitt selv om den er slått av, like kjapt som om den skulle være i bruk. Dermed må den alltid være plugget i lader "i tilfelle" og det er semi-provoserende.

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Birger,
      Med kulda er jeg glad for mølla, men begynner å bli litt lei ja. Fordelen er kanskje at man får opp farta litt som følge av bøttevis med intervaller og tempoturer. I fjor var det ikke så kaldt, da ble det også mye mer løping ute.

      Angående klokka opplever jeg også at Garminen min lades ut når den ligger i skuffen. Kjipe ting! Vurderte å kjøpe en 310xt. Den er jo nesten halve prisen av 910xt'en og gjør helt sikkert nytten for meg.

      Slett
  2. Bortsett fra dette med ladingen (ble vel bortskjemt med Garmin 405) så er jeg veldig fornøyd med 310XT. Stor skjerm, skikkelige knapper man ikke må se for å trykke, og ellers solid. Anbefales!

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, regner med jeg går for den. Liker de store knappene!

      Slett