mandag 28. januar 2013

Uke 4 - Snøløping

Så var den fjerde uken av 2013 unnagjort. I begynnelsen av uka var det bitende kaldt, men på fredag steg temperaturen med over 10 grader. Dermed var det helt i orden å ta seg en løpetur utendørs igjen. Eneste skåret i gleden var at det blåste frisk og snødde tett. Med godt tøy var heller ikke det noe problem. Lørdag ettermiddag la dermed jeg og svogeren min ut på en 10 km i snøværet. Det hadde lagt seg fem cm. nysnø og jeg vurderte å løpe i Icebugs OLX piggskoene mine, ikke fordi det var glatt, men fordi de har skikkelig grovmønstret såle. Med tanke på gnagsårene jeg pådro meg med disse på første tur i fjor lot jeg de likevel ligge. Hadde jeg hatt gnagsår-plaster i huset ville jeg nok valgt dem. I alle fall, jeg trakk på meg Adidas Salvation skoene mine. Svogeren min hadde Adidas Adizero XT, en lett, grovmønstret og flat terreng-sko.

Den første kilometeren bare nøt jeg. Selv om det var et par minusgrader føltes det mildt. Kroppen har tydelig vendt seg til den arktiske kulda. Etter hvert begynte jeg likevel å irritere meg over de stadige "glipptakene". Frasparket satt jo absolutt ikke fast. Svogeren min kunne melde at han på sin side  hadde spikerfeste med XT'ene sine. Når denne svogeren i tillegg er irriterende lett på tå og har maraton-tider under tre timer, ble oppoverbakkene etterhvert en liten prøvelse. Etter fem km hadde jeg kladder under skoene. Heldigvis var dette bare en restitusjonstur, så eneste resultatet av feil skovalg ble litt lavere tempo enn vanlig. Samtidig ble det litt mer slitsomt enn vanlig. Men sånn er det jo å løpe i snø, det er litt tyngre og dermed er det bra trening!

Alt i alt er jeg fornøyd med ukens trening. På grunn av diverse jobbforpliktelser og annet ble det bare fire økter denne uken, men likevel over 40 km.

Uken forløp dermed som følger:

Mandag: 8 km langkjøring
Onsdag: 13 km (fem km i halvmaratontempo (4.30 min pr km)
Fredag: 10,5 km (7 x 800 meter intervaller i mellom 4.00 - 3.45 min pr km).
Lørdag: 10 km restitusjonsøkt i nysnø.

Styrkeøktene etter hvert løpepass er selvfølgelig opprettholdt denne uken også. Lurer på om jeg skal melde meg på Fitness NM.




2 kommentarer:

  1. Deilig at det kjølige været er i ferd med å avta, håper vi slipper over -15, det er og blir for kaldt for løping. Adidas adizero XT er å anbefale ja, sitter stort sett som støpt på snøføret men det hender det blir Icebug etter anbefaling fra min kloke samboer :-)
    40 km på 4 dager må være mer enn godkjent, ihvertfall når man har "kvalitet" på øktene sine. Vurderte selv halvmaraton i fredrikstad men syntes den kommer for tidlig, første test blir sentrumsløpet i slutten på april. Morsomt at du har samme mål som meg på halvmaraton, 1,35 har jeg også og første test blir Gøteborgsvarvet, kanskje vi sees underveis :-)

    Hilsen Per Christian

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Per Christian
      Helt enig angående været. Særlig med tanke på trening. Kulda gjør meg egentlig ikke så mye i det daglige, men hard trening er ikke behagelig. Kuldemaska gjør det bedre, men alle lagene med klær gjør at man føler seg som en marsmallow. Nå er det egentlig bare å glede seg til våren. Kommer jeg over et par XT på tilbud kliner jeg til!

      1.35 er et bra mål for sesongen. Jeg tror derimot ikke jeg klarer det i Gøteborg. Til det er det litt for tung løypeprofil. Når det er sagt er løpet en fest! Topp stemning fra A til Å!

      Slett