søndag 26. juni 2011

Kristinaløpet 2011

Lettskyet, lite vind og 18 varmegrader. Alt lå til rette for en super løpsdag.
Først skulle barna løpe 500m barneløp.

Ti minutter igjen til start for barneløpet klokken 15.00 og familien beveget seg litt stresset mot start som var på torget, og ikke ved start for fem og ti km som en funksjonær tidligere hadde påstått.

Vel fremme på torget ble vi stående alt for lenge uten noe informasjon. En eller annen smarting hadde nemlig bestemt at det skulle være puljestart i dette barneløpet. Hver pulje tok sju- åtte minutter å gjøre unna og klokken begynte virkelig å tikke for å rekke oppvarming før løpsstart for 10km klokken 16.00. Ingen informerte om noen ting, ingen speaker, ingen funksjonær som snakket ekstra høyt. Så klokken 15.30, eller der om kring, ble det endelig vår tur. Datteren la inn en rakettspurt de siste 100 meterne inn mot mål og var veldig stolt over å ha løpt fra en del andre barn. Jeg forstår henne svært godt.

Klokken 15.40 var barna overlevert mormor og jeg hadde 20 min på å gjøre unna toalettbesøk og oppvarming. Til min store forskrekkelse oppdaget jeg at fire toaletter skulle betjene 1300 personer. For et åndssvakt opplegg. Køene var superlange. Ganske forbannet løp jeg ned til en marina på brygga, spurte meg fram til et toalett og registrerte at det var under ti minutter til start.

Ett minutt til start og jeg stod klar i startfeltet.

Starten går noe overraskende uten startpistol, eller annet signal..
Plutselig går starten og feltet siger avgårde etter en politimotorsykkel. Jeg kikker på Garminen og registrer at jeg holder 15,6 km/t. Jeg slakker av og lar dagens løpe-kompis, Anders, dra fra oppover mot torget. Mitt mål var å klokke inn på under 45 minutter, noe som betyr 4,29 pr km, eller 13.3 km/t.

Nr. 1320 i farta
Den første kilometeren er slakt oppover. Jeg la meg i 4.20 - 4.30 tempo, passerte en del og tok snart igjen Anders som hadde løpt fra seg. Lettet registrerte jeg at magen fungerte bra.

To kilometer var unnagjort på 8.35. Løypa var ganske flat, men en snau kilometer foregikk på litt tung grus. Fire kilometer var gjort unna på 17.32 og fem kilometer på 21.58.

Første runde unnagjort, legger optimistisk i vei på runde to


Optimismen steg da jeg la i vei på runde to. Bena fungerte, magen fungerte og jeg hadde ett minutt å gå på i forhold til å nå målsettingen min om sub 45 minutter. Jeg passerte en del som hadde "fått det" i bakkene opp mot seks kilometer, samtidig kom en kar krypende opp på siden av meg. Han så frisk ut i bena og jeg bestemte meg for å henge meg på han.

Syv kilometer var over på 31.02 og jeg hadde mer å gi.

9 km - Coming through!
Det var stor stemning langs brygga den siste kilometeren før mål. Masse folk, klapping og oppmuntrende tilrop.

På oppløpet var jeg så grei at jeg spurtet fra mannen jeg hadde hengt på siste runden. En kikk på Garminen bekreftet at jeg hadde klart målet mitt! 44.32!! Toppfornøyd sjanglet jeg mot bordet med vann og helte ned på noen krus.

Dagens løpekompis, Anders, hadde gått litt hardt ut og sprakk bittelitt på andre runden. Likevel kom han inn på respektable 47.30.

Utstyret:
Adidas Mana 5 er fantastiske sko!!!!
Nike Drifit trøya er bra!

Konklusjon:
Til tider håpløst arrangement, fin runde, god stemning i byen. Derfor er jeg klar igjen neste år!
Det var såpass mye å irritere seg over at jeg ikke rakk å få nerver. Skulle nesten tro det var planlagt fra arrangørens side.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar