tirsdag 14. juni 2011

Sko til halvmaraton - trening og konkurranse

I bladene står det at man bør ha to par sko hvis man løper mer enn to ganger i uken. Både fordi skoene har godt av å hvile, men også fordi føttene har godt av den ulike belastning man påfører føttene ved å løpe i forskjellige sko. Hvorfor har jeg da kjøpt seks par på under ett år? Fordi det gjør det mye morsommere å løpe. Det er nemlig utrolig hvor stor forskjell det er å løpe med forskjellige sko.

Før jeg begynte å løpe såpass mye som jeg har gjort det siste året hadde jeg ikke anelse om hvor stor forskjellen fra sko-par til sko-par faktisk er. Etter en langtur i en av de typiske mengdetreningsmodellene føles det som å fly når jeg får på meg en av lettvektsskoene til en 8 km tempoøkt (jeg er langt unna å fly 8 km, men innbiller meg noen ganger at det er nettopp det jeg gjør). Forskjellene mellom mengdetreningsmodellene er også store. Mens det ene paret gjør at jeg kan løpe 20 km uten å få vondt i så mye som en tånegl, tar det andre paret meg kjappere rundt løypa, men ikke like skånsomt. Der det ene paret sitter godt på grus, glipper det andre paret og virvler opp en liten støvsky i hvert fraspark.

Fem par Adidas, ett par Saucony.


Å finne det paret som passer perfekt for akkurat meg er sannsynligvis en umulighet. I det ene øyeblikket elsker jeg det ene paret, fire uker senere foretrekker jeg det andre. Hele tiden  utvikler man seg som løper, forbedrer teknikken, går litt ned i vekt, løper raskere og lengre. Alt spiller inn for hvilken sko som er nærmest det perfekte for akkurat meg. Selvfølgelig kan man klare seg med to par sko, men det ville for meg være en umulighet å finne ut hvilke to par det skulle være. Samtidig er det å snøre på seg ett par nye sko, kjenne på hvordan de sitter på foten og mot underlaget noe av det som er med på å gjøre løping ganske så morsomt. Derfor har jeg seks par sko og det syvende på vei fra Running Warehouse.

I tiden framover vil jeg poste noen korte og høyst subjektive vurderinger av skoene jeg har så langt. Som man kan se av bildet over går det for det meste i Adidas. Jeg har testet forskjellige sko på Løplabbet i Fredrikstad, men ender liksom alltid opp med nettopp Adidas.

Se under fanen "løpesko" i toppen av siden for mine erfaringer med forskjellige modeller.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar