torsdag 2. juni 2011

Trene til halvmaraton - Del 6 - Forberedelser til Gøteborgsvarvet

April - mai 2011:
Med Fredrikstadløpet overstått senket jeg skuldrene noe i forhold til Gøteborgsvarvet. Jeg hadde klart å løpe 21.1 km godt under målsettingen på 1 time og 50 min, og det uten å tappe meg for krefter. Faktisk hadde jeg fulgt Garminen slavisk i forhold til å holde jevnt tempo (de 16 første kilometerne løp jeg i nøyaktig samme tempo, 4.52 pr km.). Kunne det være mulig å trene seg opp til å ta av ytterligere noen minutter fram mot Varvet 21.mai? Hvis jeg la inn noen flere tempoturer og lengre langturer burde det vel absolutt være mulig?

To dager etter Fredrikstadløpet var jeg igjen i gang med treningen. 8 km tempo, 3 km x 3 tempo-intervaller og langturer på over 15 - 16 km stod på programmet i ukene som kom. Jeg fulgte fortsatt Ryan Hall's treningsprogram, men sjonglerte litt på hvilke dager jeg gjennomførte hvilke økter etc.

29. april gjennomførte jeg en 10 km test i relativt flat asfaltløype. Garminen viste 45 min og 40 sek. Dessverre hadde jeg slurvet litt med langturene og ikke gjennomført en eneste over 15 km siden Fredrikstadløpet. Likevel var jeg fornøyd med å ha fått opp farten på 10 km. Klarte jeg å løpe 2 x 10km i 47 min lå jeg an til sub 1 time og 40 min, men da måtte jeg også legge inn flere langturer.

Strek i regningen
Første uke i mai gikk jeg hardt ut. Satt ny pers. i forhold til antall løpte km pr. uke, inkludert en god langtur. Andre uke i mai startet også bra, så var det plutselig full stopp. 10 dager igjen til Varvet, og legen konstaterte streptokokker i halsen og satt meg på en 10 dagers antibiotikakur. Jeg har hatt streptokokker flerfoldige ganger før, ofte med flere antibiotikakurer på rad og fryktet at hele turen til og i Gøteborg ville ryke. Legen sa heldigvis at så fort jeg følte meg frisk, så kunne jeg trene lett, men ikke anstrenge meg hardt (er visst risiko for spredning til nyrer og i verste fall hjerteklaffene). Etter fire dager følte jeg meg grei og gjennomførte en rolig 10 km. Jeg var nok ikke var helt frisk, for jeg ble en del mer sliten enn normalt. Siste uken før Varvet kviknet jeg imidlertid til og gjennomførte øktene i tråd med treningsprogrammet (tre litt roligere økter).

Fredag 20 mai:
I dagene før Fredrikstadløpet slet jeg fryktelig med skovalg. Nå hadde jeg derimot bestemt meg 100 prosent for å løpe i Saucony Fastswitch 4.


Jeg hadde løpt flere tempoturer, intervalløkter og en del rolige 10 km i Sauconyene. Til å veie kun 220 gram og ha såpass lav såle, dempet de overraskende godt. Det eneste jeg var redd for i forhold til å løpe i disse var at leggene og kanskje akillesen ville få kjørt seg på grunn av den lave profilen (kun 4 mm drop fra hæl til forfot). Dette hadde jeg merket etter de første løpeturene i skoen, men gått over etter hvert. Med tanke på klær valgte jeg å pakke ned lang tights, kort tights, singlet, kortermet, jakke og vest + klær til å ha på før og etter løpet.

De siste dagene hadde jeg også passet på å fylle på med karbohydrater i form av ris, pasta, etc. I tillegg var jeg obs på å drikke og sove godt. Fredag kveld svelget jeg de to siste antibiotika tablettene i kuren og gikk til sengs ganske spent på hvordan morgendagen ville arte seg. 08.00 var det avgang til Gøteborg.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar